Tantárgy kódja

MAO1103

Tantárgy neve

Szociolingvisztika

Tantárgy angol neve

Sociolinguistics

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

A tantárgy célja, hogy kialakítsa a leendő magyartanárokban a nyelvhasználat szociolingvisztikai alapozású funkcionális-társadalmi meghatározottságú szemléletét. Ráirányítja a figyelmet a nyelv, társadalom és kultúra egymást föltételező összefüggésrendszerére, kölcsönhatására. A magyartanár rendelkezzen a nyelv- és a kapcsolódó társadalomtudományok magas szintű ismeretével, magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával, tudja adaptív módon alkalmazni az anyanyelvi nevelés speciális alapelveit, eszközeit és eljárásait. Egyéni eljárásokat alkalmaz a hátrányos helyzetű tanulók képzésének folyamatában, törekszik a tanulók anyanyelvi-otthonosságérzetének megerősítésére.

Cél angol

Introducing links and interactions between language, society and culture. Giving students a socio-lingustic-based functional-social view.The teacher shall acquire the linguistic and related sciences at a high standard; shall acquire native communicational competences at a high standard; shall conduct researches individually; shall acquire problem-solving skills and techniques which are neccessary for scientific activity.

Tartalom

A szociolingvisztika (társasnyelvészet) jellemzői, módszerei, szemlélete. A nyelv mint dinamikus rendszer, a nyelv és nyelvhasználat változékonysága és változatossága: nyelvi változás, szociolingvisztikai változók, társadalmi változók, függő és független változók, változószabályok, standard, dialektusok és regiszterek, a nyelvváltozatok jellemzése, használatuk szociokulturális rétegzettsége. A nyelvi norma, nyelvi résznormák, a nyelvi sztenderd. Nyelvi kontaktusok. A standard rétegződése, a magyar nyelv egy- vagy többközpontúságának kérdése. Kétnyelvűség: bilingvizmus, lingua francák, pidgin és kreol nyelvek, bidialektalizmus, nyelvi kontaktusok. A nyelvhasználat szabályozása: nyelvpolitika, nyelvi tervezés. Nyelvi szocializáció és nyelvi hátrányos helyezet, identitás és társas szerepek jelzése, a nyelvhasználat mint viselkedés.

Tartalom angol

Socio-linguistics, its characteristics, methods and approach to the language. Language as a dynamic system, the variability of language and language usage: variables in language, in socio-linguistics, in society, dependent and independent variables, rules for variables, standard, dialects and registers, stratification of registers. Ligustic standards. Stratification of standard, an approach for HUngarian language. Bilingualism, lingua-francas, pidgin and creol languages, bidialectism. Regulation, lingustic politics.Lingustic education  and  socialization, disadvantaged groups, language usage as a part of identity and as a marker of social roles.

Számonkérés

Szóbeli vizsga

Számonkérés angol

Oral exam

Irodalom

Chambers, Jack K. 2003. Sociolinguistics theory. Linguistic Variation and its Social Significance. Oxford: Blackwell Publishers. Kiss Jenő 1995. Társadalom és nyelvhasználat. Budapest: Tankönyvkiadó. Kontra Miklós 2003. Nyelv és társadalom a rendszerváltáskori Magyarországon. Budapest: Osiris.Kurtán Zsuzsa 2003. Szaknyelvi nyelvhasználat. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 13–35.Wardhaugh, Roland 1995. Szociolingvisztika. Budapest: Osiris Kiadó.

Irodalom angol

Chambers, Jack K. 2003. Sociolinguistics theory. Linguistic Variation and its Social Significance. Oxford: Blackwell Publishers. Kiss Jenő 1995. Társadalom és nyelvhasználat. Budapest: Tankönyvkiadó. Kontra Miklós 2003. Nyelv és társadalom a rendszerváltáskori Magyarországon. Budapest: Osiris.Kurtán Zsuzsa 2003. Szaknyelvi nyelvhasználat. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 13–35.Wardhaugh, Roland 1995. Szociolingvisztika. Budapest: Osiris Kiadó.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Tukacsné dr. Károlyi Margit