Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Grammatikai elemzések

Tantárgy kódja

MAO1203

Tantárgy neve

Grammatikai elemzések

Tantárgy angol neve

Grammar Analyses

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

MAO1108

Ajánlott félév

7

Cél

A Magyar grammatika ismeretanyagára támaszkodva legyenek képesek a hallgatók szófajtani, alaktani, szintagma- és mondattani feladatok megoldására. A stúdium célja, hogy bemutassa az iskolai nyelvtani elemzések módjait, kitérve a nyelvtudomány legújabb irányzatainak az eljárásaira is.

Cél angol

Developing student personality. Improving students' erudition, skills and abilities by making use of the obtained knowledge. Improving competences establishing life-long learning, such as professional co-operation and communication, self-improvement and commitment to professional development. A teacher of Hungarian language should be in possession of a high level of knowledge pertaining to linguistics, of a high level of communicative competence in his or her mother tongue; of a wide spectrum of techniques of problem solving pertaining to individual research and scholarly output related to teaching Hungarian.

Tartalom

A Leíró nyelvtan stúdiumaihoz kapcsolódó elemzési eljárások, gyakorlati tudnivalók elmélyítése, az elemzési készség fejlesztése. Komplex nyelvtani gyakorlatok: a szófajtan, alaktan, szintagmatan és mondattan órákon elsajátított ismeretek elmélyítése, gyakorlása, külön kitérve a problémás területekre (például a névszói állítmány elemzési nehézségei, a névszói-igei állítmány felismerése; ok- és célhatározó elkülönítése; mód- és állapothatározó elkülönítése stb.).

Tartalom angol

Synopsis of course content: Analysing proceedings joining with studies in descriptive grammar, deepening of practical knowledge, the development of analysing talent. Questions in analysis connecting to word class , morphology, syntax. Problematic fields: nominal predicate, nominal-verbal predicate etc. Complex grammar exercises.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Adamikné Jászó Anna–Hangay Zoltán 1995. Nyelvi elemzések kézikönyve. Szeged: Mozaik Oktatási Stúdió. Keszler Borbála (szerk.) 1994. Mai magyar nyelvi gyakorlatok I. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Laczkó Krisztina 1997. Tipikus grammatikai hibák általános és középiskolás tankönyvekben. Magyar Nyelvőr 121: 30–38. P. Lakatos Ilona (szerk.) 2006. Grammatikai gyakorlókönyv (mintaelemzésekkel és segédanyagokkal). Bölcsészkonzorcium. Nyíregyháza: Bessenyei György Könyvkiadó. Rácz Endre–Szemere Gyula 1970. Mondattani elemzések. Budapest: Tankönyvkiadó.

Irodalom angol

Adamikné Jászó Anna–Hangay Zoltán 1995. Nyelvi elemzések kézikönyve. Szeged: Mozaik Oktatási Stúdió. Keszler Borbála (szerk.) 1994. Mai magyar nyelvi gyakorlatok I. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Laczkó Krisztina 1997. Tipikus grammatikai hibák általános és középiskolás tankönyvekben. Magyar Nyelvőr 121: 30–38. P. Lakatos Ilona (szerk.) 2006. Grammatikai gyakorlókönyv (mintaelemzésekkel és segédanyagokkal). Bölcsészkonzorcium. Nyíregyháza: Bessenyei György Könyvkiadó. Rácz Endre–Szemere Gyula 1970. Mondattani elemzések. Budapest: Tankönyvkiadó.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Minya Károly