Tantárgy kódja

MAO1105

Tantárgy neve

Hangtan

Tantárgy angol neve

Phonetics

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

1 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

3

Cél

A magyartanári pedagógiai munkához nélkülözhetetlen ismeretekkel vértezze fel a leendő pedagógusokat a beszédképzés és feldolgozás mechanizmusáról, a fonémák nyelvi szerepéről, a fonetikai és fonológiai koartikulációról. A tantárgy célja a beszédtechnikai, helyesírási, nyelvtörténeti és dialektológiai tanulmányok megalapozása. A hallgatói személyiség fejlesztése. A hallgatók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával. Az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése. Szakmai együttműködés és kommunikáció. Önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre. A magyartanár rendelkezzen a nyelv- és a kapcsolódó társadalomtudományok magas szintű ismeretével, magas szintű anyanyelvi kommunikációs kompetenciával, tudja adaptív módon alkalmazni az anyanyelvi nevelés speciális alapelveit, eszközeit és eljárásait. Egyéni eljárásokat alkalmaz a hátrányos helyzetű tanulók képzésének folyamatában, törekszik a tanulók anyanyelvi-otthonosságérzetének megerősítésére.

Cél angol

Improving the personality of students.. Improving education and skills of students by the means of knowledge. Improving competences establishing life-long-learning. Proffessional cooperation and communication. Self-improvement and self-education. The teacher shall acquire the linguistic and related sciences at a high standard; shall acquire native communicational competences at a high standard; shall conduct researches individually; shall acquire problem-solving skills and techniques which are neccessary for scientific activity.

Tartalom

A hangtan fogalma, tárgya, felosztása. A fonetika ágai. A szegmentális fonetika irányai a beszédlánc egyes szakaszainak megfelelően: kortikális, artikulációs, akusztikai, auditorikus, percepciós fonetika. A beszélőszervek biológiai és fonációs működése, a magyar beszédhangok képzésének módjai, artikulációs és akusztikai jellemzői, a beszédhangok akusztikai szerkezete. A beszédmegértés folyamatának modelljei. A percepció, a beszédhangok és hangsorok észlelése. A szupraszegmentumok általános jellemzése. Fonológiai alapismeretek. A fonetikai és fonológiai koartikuláció, a magyar nyelv fonotaktikai jellemzői. A beszéd és az írás. A fonetikus írások.

Tartalom angol

Definition, subject and areas of phonetics (articulatory, acoustical, auditorical phonetics, , speech perception). Segmental phonetics, , its characteristics, methods. Physiological foundations of human speech. The physiological foundations (organs) of hearing. Introduction into speech acoustics. Segmental structure of speech: formulating and classification of speech sounds. Characteristics of Hungarian speech sounds. Phonetical and phonological co-articulation. Phono-tactical features of Hungarian. The supra-segmental structure of speech sounds. Speech and writing: phonetical transcriptions (Setälä, APhI, approved Hungarian transcription system).

Számonkérés

Szóbeli vizsga

Számonkérés angol

Oral exam

Irodalom

Gósy Mária 2004. A fonetika, a beszéd tudománya. Budapest: Osiris Kiadó. 11–104; 148-163.; 182–219. Kassai Ilona 2005. Fonetika. (Átdolgozott kiadás.) Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Kiefer Ferenc (szerk.) 1994. Strukturális magyar nyelvtan 2. Fonológia. Budapest: Akadémia Kiadó. 25–41. Magyar nyelvi beszédtechnológiai alapismeretek. Interdiszciplináris, multimédiás szoftver számítógépre. Budapest: Nikol Kkt. 2003. április 30.Siptár Péter (szerk.) 2005. Szabálytalan fonológia. Segédkönyvek a Nyelvészet Tanulmányozásához V. Budapest: Tinta Könyvkiadó.

Irodalom angol

Gósy Mária 2004. A fonetika, a beszéd tudománya. Budapest: Osiris Kiadó. 11–104; 148-163.; 182–219. Kassai Ilona 2005. Fonetika. (Átdolgozott kiadás.) Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. Kiefer Ferenc (szerk.) 1994. Strukturális magyar nyelvtan 2. Fonológia. Budapest: Akadémia Kiadó. 25–41. Magyar nyelvi beszédtechnológiai alapismeretek. Interdiszciplináris, multimédiás szoftver számítógépre. Budapest: Nikol Kkt. 2003. április 30.Siptár Péter (szerk.) 2005. Szabálytalan fonológia. Segédkönyvek a Nyelvészet Tanulmányozásához V. Budapest: Tinta Könyvkiadó.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Tukacsné dr. Károlyi Margit