Tantárgy kódja

NZO2006

Tantárgy neve

Nyelvművelés

Tantárgy angol neve

Language Cultivation

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

7

Cél

A tantárgy célja az igényes, árnyalt, sikeres nyelvi kommunikációhoz, ezen belül is elsősorban a hatékony tanári kommunikációhoz szükséges anyanyelvi kompetenciák, képességek fejlesztése. A tantárgy célja továbbá a hatékony és a tanulók számára is példát adó tanári kommunikatív kompetencia kialakítása. Ennek alkotóelemei: a nyelvi kompetencia, a nyelv mint rendszer használatát biztosító kompetencia értelemben; a pragmatikai; a szövegalkotói és -befogadói; a szociolingvisztikai és a stratégiai kompetencia, ez utóbbi teszi lehetővé, hogy a kommunikáció sikere érdekében a legmegfelelőbb kommunikációs formákat válasszuk, és a kommunikációs zavart okozó nyelvi problémákat kikerüljük.

Cél angol

The main goals of the course: Fit the students of the teacher’s role with development of the competence in mother tongue communication, that is the ability to express and interpret concepts, thoughts, facts and opinions in both oral and written form. The components of communicative competence are grammatical competence: words and rules; sociolinguistic competence; strategic competence: appropriate use of communication strategies.

Tartalom

A feldolgozandó ismeretanyag és az ehhez kapcsolódó tevékenységek: A nyelvi norma; a nyelvművelés mai elvei, feladatai és főbb fórumai; a nyelvi babonák. Az idegen szavak; a divatszók; a közhelyek; a terpeszkedő kifejezések; a pleonazmus, a tautológia; a képzavar; az igenevek használata; a névelők, névutók, kötőszók és az igekötők használatának kérdései. – Nyelvi elemzések, produktív gyakorlatok (kiegészítés, helyettesítés, átalakítás, konstrukció, szelektálás stb.)

Tartalom angol

The linguistic norm; principles, responsibilities and major forums for language cultivation; linguistic superstitions; the foreign words; common places; sprawling expressions; the pleonasm and tautology; the image disturbance; the use of participles, articles, postpositions; questions the use of conjunctions and prefixes. Language analysis, productive practices (additions, substitutions, modifications, construction, selection, etc.).

Számonkérés

Referátum, beadandó feladat, félév végi zárthelyi dolgozat

Számonkérés angol

Presentation, home assignment, end-term test

Irodalom

• Grétsy László – Kemény Gábor (szerk.): Nyelvművelő kéziszótár. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2005. ISBN 963 709 42 96 • Kemény Gábor – Szántó Jenő (szerk.): Mondd és írd! Válogatott nyelvművelő cikkek. Auktor Könyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN 963 778 01 49 • Kiss Jenő: A nyelvi attitűd. In: K. J.:Társadalom és nyelvhasználat. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. 134–149. ISBN: 978 963 192 78 94 • Pléh Csaba: Stigmatizáció és nyelvi tudat. In: Kontra Miklós (szerk.): Nyelv és társadalom a rendszerváltáskori Magyarországon. Osiris, Budapest, 2003. 256–265. ISBN: 963 389 41 90

Irodalom angol

• Grétsy László – Kemény Gábor (szerk.): Nyelvművelő kéziszótár. Tinta Könyvkiadó, Budapest, 2005. ISBN 963 709 42 96 • Kemény Gábor – Szántó Jenő (szerk.): Mondd és írd! Válogatott nyelvművelő cikkek. Auktor Könyvkiadó, Budapest, 2002. ISBN 963 778 01 49 • Kiss Jenő: A nyelvi attitűd. In: K. J.:Társadalom és nyelvhasználat. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó, Budapest, 2002. 134–149. ISBN: 978 963 192 78 94 • Pléh Csaba: Stigmatizáció és nyelvi tudat. In: Kontra Miklós (szerk.): Nyelv és társadalom a rendszerváltáskori Magyarországon. Osiris, Budapest, 2003. 256–265. ISBN: 963 389 41 90

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pethő József