Tantárgy kódja

NZO1015

Tantárgy neve

Népi hangszer 5.*

Tantárgy angol neve

Folk Instrument 5.

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

NZO1014

Ajánlott félév

5

Cél


Hegedű: A tantárgy célja, hogy mélységében ismertesse meg a népi hegedülés stílusait és játéktechnikáit, irányítsa rá a hallgatók figyelmét a főbb dialektus-területek hegedűjátékának sajátosságaira olyan komplex szemlélettel, mely segítségével képes lesz ezeket zenekari környezetben alkalmazni.
Brácsa: A tantárgy célja, hogy mélységében ismertesse meg a népi hegedülés stílusait és játéktechnikáit, irányítsa rá a hallgatók figyelmét a főbb dialektus-területek hegedűjátékának sajátosságaira olyan komplex szemlélettel, mely segítségével képes lesz ezeket zenekari környezetben alkalmazni.
Nagybőgő-ütőgardon: A tantárgy célja, hogy mélységében ismertesse meg a hangszer sajátosságait (a hagyományban előforduló hangolás lehetőségeit, használatos vonók fajtáit stb.), mutassa be a hangszercsalád történeti múltját, irányítsa rá a hallgató figyelmét a főbb dialektus-területek sajátosságaira, a hangszerek és játékosaik zenekarban és társadalomban betöltött szerepére. Ezt a komplexitást kívánja elősegíteni a többi vonós tantárggyal való szoros együttműködés is.
Citera: Az elsajátítandó ismeretanyag a hallgatók stílusismeretét, játéktechnikai tudását, és a hangszerrel összefüggő néprajzi, elméleti hátterét emeli felsőfokra. A tantárgy által tárgyalt témakörökbe elsődlegesen azok a közép és kis tájegységek kerültek, amelyekről a népzenekutatás hitelesen dokumentálta a citerajáték hagyományos stílusát. A hallgatók a képzés során alkalmassá válnak zenei előadói kvalitásaik alapján a népzene, a népi kultúra értékeinek avatott közvetítésére, a tanulók zenei ízlésének formálására.
Tambura: Az elsajátítandó ismeretanyag a hallgatók stílusismeretét, játéktechnikai tudását, és a hangszerrel összefüggő néprajzi, elméleti hátterét emeli felsőfokra. A tantárgy által tárgyalt témakörökbe elsődlegesen azok a közép és kis tájegységek kerültek, amelyekről a népzenekutatás hitelesen dokumentálta a citerajáték hagyományos stílusát. A hallgatók a képzés során alkalmassá válnak zenei előadói kvalitásaik alapján a népzene, a népi kultúra értékeinek avatott közvetítésére, a tanulók zenei ízlésének formálására.
Koboz: Az elsajátítandó ismeretanyag a hallgatók stílusismeretét, játéktechnikai tudását, és a hangszerrel összefüggő néprajzi, elméleti hátterét emeli felsőfokra. A tantárgy által tárgyalt témakörökbe elsődlegesen azok a közép és kis tájegységek kerültek, amelyekről a népzenekutatás hitelesen dokumentálta a citerajáték hagyományos stílusát. A hallgatók a képzés során alkalmassá válnak zenei előadói kvalitásaik alapján a népzene, a népi kultúra értékeinek avatott közvetítésére, a tanulók zenei ízlésének formálására.
Tekerő: A tantárgy célja, hogy mélységében ismertesse meg a népi tekerőzés stílusait és játéktechnikáit, valamint ráirányítsa a hallgató figyelmét az alföldi dialektus-terület tekerőjátékának sajátosságaira olyan komplex szemlélettel, melynek segítségével képes lesz ezeket más hangszerekkel együtt is alkalmazni. Emellett fontos a más, tekerős gyűjtések nélküli tájegységek (pl.: Dunántúl, Felföld) népzenéjének tekerőre alkalmazása, a duda- illetve furulyaszerű játékmód és gondolkodásmód elsajátítása, a hagyományos „pásztor improvizáció” készségének fejlesztése, és annak alkalmazása a régi zenében. A tantárgy célja még a tekerő egyházzenei alkalmazása, népénekek kíséretének ismerete.
Furulya: A tantárgy célja, hogy mélységében ismertesse meg az egyes furulyafajtákat, mutassa be a hangszercsalád történeti múltját, irányítsa rá a hallgató figyelmét a főbb dialektus-területek furulyajátékának sajátosságaira olyan komplex szemlélettel, melynek segítségével láthatóvá válnak az énekelt és hangszeres dallamok közötti megkerülhetetlen összefüggések. Ezt a komplexitást kívánja elősegíteni a Népi ének tantárggyal való szoros együttműködés is.
Klarinét-tárogató: A tantárgy célja, hogy mélységében ismertesse meg az egyes hangszerfajtákat, mutassa be a hangszercsalád történeti múltját, irányítsa rá a hallgató figyelmét a főbb dialektus-területek klarinét- és tárogatójátékának sajátosságaira olyan komplex szemlélettel, melynek segítségével láthatóvá válnak az énekelt és hangszeres dallamok közötti megkerülhetetlen összefüggések. Ezt a komplexitást kívánja elősegíteni a Népi ének tantárggyal, valamint a népi furulya és a népi vonós tantárgyakkal való szoros együttműködés is.
Duda: A tantárgy célja, hogy mélységében ismertesse meg az egyes hangszerfajtákat, mutassa be a hangszercsalád történeti múltját, irányítsa rá a hallgató figyelemét a főbb dialektus-területek dudajátékának sajátosságaira olyan komplex szemlélettel, melynek segítségével láthatóvá válnak az énekelt és hangszeres dallamok közötti megkerülhetetlen összefüggések. Ezt a komplexitást kívánja elősegíteni a Népi ének tantárggyal, a népi furulya, a népi hegedű valamint a tekerő tantárgyakkal való szoros együttműködés is.
Cimbalom: A tantárgy célja, hogy mélységében ismertesse meg a népi cimbalmozás stílusait és játéktechnikáit, irányítsa rá a hallgatók figyelmét a főbb dialektus-területek cimbalomjátékának sajátosságaira olyan komplex szemlélettel, melynek segítségével képes lesz ezeket zenekari környezetben alkalmazni.
Harmonika: A tantárgy célja, hogy mélységében ismertesse meg a népi cimbalmozás stílusait és játéktechnikáit, irányítsa rá a hallgatók figyelmét a főbb dialektus-területek cimbalomjátékának sajátosságaira olyan komplex szemlélettel, melynek segítségével képes lesz ezeket zenekari környezetben alkalmazni.

Cél angol


Violin: The objective of the course is to give a profound knowledge of folk style violin playing and techniques; to familiarize students with the characteristics of violin techniques of different dialect areas, with such a complex approach with which the student will be able to use this knowledge in an orchestra environment.
Viola: The objective of the course is to give a profound knowledge of folk style viola playing and techniques; to present different viola types, and the history of the instrument, to familiarize students with the characteristics of viola techniques of different dialect areas, and the role an instrument player has in society, with such a complex approach with which the student will be able to use this knowledge in an orchestra environment. This complexity is enhanced by a close relationship with the other string instrument subjects.
Doublebass -Gardon: The objective of the course is to give a profound knowledge of folk style playing and techniques; to present the characteristics of the instrument (types of traditional tempering, types of bows, etc), to familiarize students with the characteristics of violin techniques of different dialect areas, with such a complex approach with which the student will be able to use this knowledge in an orchestra environment.
Zither: The course wishes to provide advanced training in the knowledge of style, playing technique and the ethnographic and theoretical background related to the instrument. The main topic areas include the middle-sized and smaller regions in which the study of folk music documented the authentic and traditional use of the zither. Students will be enabled to transmit – based on their qualities as performers – the values of folk music and folk culture and to form pupils’ musical tastes.
Tambura: The course wishes to provide advanced training in the knowledge of style, playing technique and the ethnographic and theoretical background related to the instrument. The main topic areas include the middle-sized and smaller regions in which the study of folk music documented the authentic and traditional use of the cittern. Students will be enabled to transmit – based on their qualities as performers – the values of folk music and folk culture and to form pupils’ musical tastes.
Koboz: The course wishes to provide advanced training in the knowledge of style, playing technique and the ethnographic and theoretical background related to the instrument. The main topic areas include the middle-sized and smaller regions in which the study of folk music documented the authentic and traditional use of the cobza. Students will be enabled to transmit – based on their qualities as performers – the values of folk music and folk culture and to form pupils’ musical tastes.
Hurdy-gurdy: The objective of the course is to give a profound knowledge of folk style hurdy-gurdy playing and techniques; to present the history of the instrument, to familiarize students with the characteristics of viola techniques of different dialect areas, especially those of the Great Plains. Besides, attention is called to the music of areas without significant hurdy-gurdy tradition (Transdanubia, Upper Hungary), and the adaptation of their folk music to hurdy-gurdy; mastering bagpipe-style and recorder-style playing; developing traditional „shepherd-style” improvisation, and its application in old music. Course objectives include the use of the instrument in church music, and the knowledge of the accompaniment of rural songs. All this is done with such a complex approach with which the student will be able to use this knowledge in an orchestra environment. This complexity is enhanced by a close relationship with the other string instrument subjects.
Folk flute: A goal of the course is to provide a profound knowledge of distinct types of recorder, to present the history of the instrument family, and the characteristics of the recorder playing of different dialect areas. The course wishes to form a complex approach with whose aid students will be able to use realize the correspondences between instrumental music and singing. This is enhanced by a close co-operation with the subject on Folk Singing.
Clarinet / tárogató: A goal of the course is to provide a profound knowledge of distinct types of clarinet / Turkish pipe, to present the history of the instrument family, and the characteristics of the clarinet / Turkish pipe playing of different dialect areas. The course wishes to form a complex approach with whose aid students will be able to use realize the correspondences between instrumental music and singing. This is enhanced by a close co-operation with the subject on Folk Singing, Folk Recorder, and Folk String Instruments.
Bagpipe: A goal of the course is to provide a profound knowledge of distinct types of bagpipe, to present the history of the instrument family, and the characteristics of the bagpipe playing of different dialect areas. The course wishes to form a complex approach with whose aid students will be able to use realize the correspondences between instrumental music and singing. This is enhanced by a close co-operation with the subject on Folk Singing, Folk Recorder, and Folk String Instruments.
Cimbalom: A goal of the course is to provide a profound knowledge of distinct types of hammered dulcimer, to present the history of the instrument family, and the characteristics of the hammered dulcimer playing of different dialect areas. The course wishes to form a complex approach with whose aid students will be able to use realize the correspondences between instrumental music and singing. This is enhanced by a close co-operation with the subject on Folk Singing.
Accordion: A goal of the course is to provide a profound knowledge of the accordion, and the characteristics of the accordion playing of different dialect areas. The course wishes to form a complex approach with whose aid students will be able to use realize the correspondences between instrumental music and singing. This is enhanced by a close co-operation with the subject on Folk Singing.

Tartalom


Hegedű: A tantárgy: * magas fokon fejleszti a hallgató hangszerjátékát, zenei, technikai- és stílusismereteit, * folyamatosan bővíti repertoárját, * ráirányítja a figyelmet a hangszerjátékos társadalomban betöltött szerepére, fejleszti néprajzi ismereteit, * megismerteti, tudatosítja a dallamfordulatok, dallamok pedagógiai szerepét az intézményesült népzeneoktatásban, * szoros kapcsolatban van a Repertoárismeret és a Népi kamarazene tárgyakkal. Épít a Repertoárismeret tárgy kapcsán tanultakra, és előkészíti, elősegíti a Népi kamarazene tanulását.
Brácsa: A tantárgy: * magas fokon fejleszti a hallgató hangszerjátékát, zenei, technikai- és stílusismereteit, * folyamatosan bővíti repertoárját, * ráirányítja a figyelmet a hangszerjátékos társadalomban betöltött szerepére, fejleszti néprajzi ismereteit, * megismerteti, tudatosítja a harmóniafordulatok, harmóniai összefüggések pedagógiai szerepét az intézményesült népzeneoktatásban.
Nagybőgő-űtőgardon: A tantárgy: * magas fokon fejleszti a hallgató hangszerjátékát, zenei, technikai- és stílusismereteit, * folyamatosan bővíti repertoárját, * ráirányítja a figyelmet a hangszerjátékos társadalomban betöltött szerepére, fejleszti néprajzi ismereteit, * megismerteti, tudatosítja a harmóniafordulatok, harmóniai összefüggések pedagógiai szerepét az intézményesült népzeneoktatásban.
Citera: A tantárgy olyan komplex látásmódot alakít ki, amelynek segítségével a hallgatók képessé válnak felhasználni a tanulási folyamat kiegészítésére az iskolán kívüli kulturális rendezvényeket is (táncházak, fesztiválok, hangversenyek, alkotótáborok, múzeumpedagógiai foglalkozások).
Tambura: A tantárgy olyan komplex látásmódot alakít ki, amelynek segítségével a hallgatók képessé válnak felhasználni a tanulási folyamat kiegészítésére az iskolán kívüli kulturális rendezvényeket is (táncházak, fesztiválok, hangversenyek, alkotótáborok, múzeumpedagógiai foglalkozások).
Koboz: A tantárgy olyan komplex látásmódot alakít ki, amelynek segítségével a hallgatók képessé válnak felhasználni a tanulási folyamat kiegészítésére az iskolán kívüli kulturális rendezvényeket is (táncházak, fesztiválok, hangversenyek, alkotótáborok, múzeumpedagógiai foglalkozások).
Tekerő: A tantárgy: * magas fokon fejleszti a hallgató hangszerjátékát, zenei, technikai és stílusismereteit, * folyamatosan bővíti repertoárját,* ráirányítja a figyelmet a hangszerjátékos társadalomban betöltött szerepére, fejleszti néprajzi ismereteit, * megismerteti, tudatosítja a dallamfordulatok, dallamok pedagógiai szerepét az intézményesült népzeneoktatásban, * szoros kapcsolatban van a Repertoárismeret és a Népi kamarazene tárgyakkal: épít a Repertoárismeret tárgy kapcsán tanultakra és előkészíti, elősegíti a Népi kamarazene tanulását.
Furulya: A tantárgy: * magas fokon fejleszti a hallgató hangszerjátékát, zenei, technikai és stílusismereteit, * folyamatosan bővíti repertoárját, * ráirányítja a figyelmet a hangszerjátékos társadalomban betöltött szerepére, fejleszti néprajzi ismereteit, * megismerteti, tudatosítja a dallamfordulatok, dallamok pedagógiai szerepét az intézményesült népzeneoktatásban.
Klarinét-tárogató: A tantárgy: * magas fokon fejleszti a hallgató hangszerjátékát, zenei, technikai és stílusismereteit, * folyamatosan bővíti repertoárját, * ismerteti a szólisztikus és a zenekari játék közötti szemléletbeli összefüggéseket, * ráirányítja a figyelmet a hangszerjátékos társadalomban betöltött szerepére, fejleszti néprajzi ismereteit, * megismerteti, tudatosítja a dallamfordulatok, dallamok pedagógiai szerepét az intézményesült népzeneoktatásban.
Duda: A tantárgy: * magas fokon fejleszti a hallgató hangszerjátékát, zenei, technikai és stílusismereteit, * folyamatosan bővíti repertoárját, * ráirányítja a figyelmet a hangszerjátékos társadalomban betöltött szerepére, fejleszti néprajzi ismereteit, * megismerteti, tudatosítja a dallamfordulatok, dallamok pedagógiai szerepét az intézményesült népzeneoktatásban.
Cimbalom: A tantárgy: * magas fokon fejleszti a hallgató hangszerjátékát, zenei, technikai tudását és stílusismeretét, * folyamatosan bővíti dallami és harmóniai repertoárját, * fejleszti néprajzi, etnomuzikológiai ismereteit, * megismerteti, tudatosítja a dallamfordulatok, dallamok pedagógiai szerepét az intézményesült népzeneoktatásban, * szoros kapcsolatban van a Repertoárismeret és a Népi kamarazene tárgyakkal, épít a Repertoárismeret tárgy kapcsán tanultakra és előkészíti, elősegíti a Népi kamarazene tanulását.
Harmonika: A tantárgy: * magas fokon fejleszti a hallgató hangszerjátékát, zenei, technikai és stílusismereteit, * folyamatosan bővíti repertoárját, * ráirányítja a figyelmet a hangszerjátékos társadalomban betöltött szerepére, fejleszti néprajzi ismereteit, * megismerteti, tudatosítja a harmóniafordulatok, harmóniai összefüggések pedagógiai szerepét az intézményesült népzeneoktatásban.

Tartalom angol


Violin The course: • improves students’ instrumental play, their knowledge of music, technique and style, • continuously expands the students’ repertoire, •draws attention to the role of instrumental players in society, •develops students’ knowledge of ethnography, •familiarizes students with the pedagogical role of melodies and melodic turns in institutional folk music education, • is in close relation with courses entitled Repertoire Studies and Folk Chamber Music. It is built on material learned in Repertoire Studies and prepares the material of Folk Chamber Music.
Viola The course: • improves students’ instrumental play, their knowledge of music, technique and style, • continuously expands the students’ repertoire, • draws attention to the role of instrumental players in society, • develops students’ knowledge of ethnography, • familiarizes students with the pedagogical role of melodies and melodic turns in institutional folk music education,
Doublebass -Gardon The course: • improves students’ instrumental play, their knowledge of music, technique and style, • continuously expands the students’ repertoire, raws attention to the role of instrumental players in society, • develops students’ knowledge of ethnography, • familiarizes students with the pedagogical role of melodies and melodic turns in institutional folk music education, is in close relation with courses entitled Repertoire Studies and Folk Chamber Music. It is built on material learned in Repertoire Studies and prepares the material of Folk Chamber Music.
Zither The course: The course wishes to form a complex approach with whose aid students will be able to use extramural cultural activities (folk dance clubs, festivals, concerts, creative camps, museum pedagogy programmes) to supplement their university training.
Tambura The course: The course wishes to form a complex approach with whose aid students will be able to use extramural cultural activities (folk dance clubs, festivals, concerts, creative camps, museum pedagogy programmes) to supplement their university training.
Koboz The course: The course wishes to form a complex approach with whose aid students will be able to use extramural cultural activities (folk dance clubs, festivals, concerts, creative camps, museum pedagogy programmes) to supplement their university training.
Hurdy-gurdy The course: • improves students’ instrumental play, their knowledge of music, technique and style, • continuously expands the students’ repertoire, • draws attention to the role of instrumental players in society, • develops students’ knowledge of ethnography, • familiarizes students with the pedagogical role of melodies and melodic turns in institutional folk music education, • is in close relation with courses entitled Repertoire Studies and Folk Chamber Music. It is built on material learned in Repertoire Studies and prepares the material of Folk Chamber Music.
Folk flute The course: • improves students’ instrumental play, their knowledge of music, technique and style, • continuously expands the students’ repertoire, • draws attention to the role of instrumental players in society, • develops students’ knowledge of ethnography, • familiarizes students with the pedagogical role of melodies and melodic turns in institutional folk music education.
Clarinet / tárogató The course: • improves students’ instrumental play, their knowledge of music, technique and style, • continuously expands the students’ repertoire, • draws attention to the role of instrumental players in society, • develops students’ knowledge of ethnography, • familiarizes students with the pedagogical role of melodies and melodic turns in institutional folk music education.
Bagpipe The course: • improves students’ instrumental play, their knowledge of music, technique and style, • continuously expands the students’ repertoire, • draws attention to the role of instrumental players in society, • develops students’ knowledge of ethnography, • familiarizes students with the pedagogical role of melodies and melodic turns in institutional folk music education.
Cimbalom The course: • improves students’ instrumental play, their knowledge of music, technique and style, • continuously expands the students’ repertoire, • draws attention to the role of instrumental players in society, • develops students’ knowledge of ethnography, • is in close connection with the subjects Folk Chamber Music and Repertoire Studies • familiarizes students with the pedagogical role of melodies and melodic turns in institutional folk music education.
Accordion The course: • improves students’ instrumental play, their knowledge of music, technique and style, • continuously expands the students’ repertoire, • draws attention to the role of instrumental players in society, • develops students’ knowledge of ethnography, • is in close connection with the subjects Folk Chamber Music and Repertoire Studies • familiarizes students with the pedagogical role of melodies and melodic turns in institutional folk music education.

Számonkérés

Népzenei szemelvények óráról órára történő bemutatása. Koncerteken való aktív részvétel (előadóként) 2 alkalommal.

Számonkérés angol

Presentation of folk music samples from class to class. Active participation at concerts at least twice (as performer).

Irodalom


Violin • Balogh Sándor: Moldvai hangszeres dallamok. Etnofon Kiadó, Budapest, 2001. ISBN 963 00 6703 X • Lipták Dániel: Egy moldvai csángó violins dallamkincse. http://www.folkradio.hu/folkszemle/liptak_moldvaihegedus/ index.php • Népzenei füzetek sorozat kötetei: Bogyiszló, Bonchida, Gömör, Gyimes, Kalotaszeg, Kürt, Magyarpalatka, Ördöngösfü¬zes, Szatmár, Vajdaszentivány. Hagyományok Háza, BudapestISBN nélkül • Népzenei füzetek sorozat viola és double bass mellékleteiISBN nélkül • Salamon Beáta: Magyar népzenei dallamgyűjtemény violintanításhoz. Népzenei Füzetek. Hagyományok Hagyományok Háza Budapest 2004. ISBN963 7363 483
Viola • Árendás Péter – Havasréti Pál: Bonchidai népzene I. Brácsa és nagybőgő melléklet. Népzenei füzetek, Hangszeres népzenei példatár. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1991. • Hurtig, Hans – Vavrinecz András (szerk.): Szatmári bandák. Hungaroton, Budapest, 1995. HCD 18192 • Nagy Zsolt: Kalotaszegi népzene I–II. Brácsa melléklet. Népzenei füzetek, Hangszeres népzenei példatár. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1998. • Nagy Zsolt: Magyar népzenei dallamgyűjtemény brácsamelléklete. Hagyományok Háza, Budapest, 2004. ISBN M-900 525758 • Új Pátria CD-sorozat. Sorozatszerk. Kelemen László – Pávai István.Fonó Records Ltd., Budapest
Doublebass -Gardon • Mester László – Árendás Péter – Doór Róbert: Kalotaszegi legényesek. Magyarlóna. Brácsa-nagybőgő melléklet. Népzenei füzetek, Hangszeres népzenei példatár. Hagyományok Háza, Budapest, 2000 • Mohácsy Albert: Kalotaszegi népzene I–II. Nagybőgőmelléklet. Népzenei füzetek, Hangszeres népzenei példatár. Hagyományok Háza, Budapest, 1998. ISBN nélkül • Mohácsy Albert: Magyar népzenei dallamgyűjtemény. Nagybőgőmelléklet. Népzenei füzetek. Hagyományok Háza, Budapest, 2004. ISBN 636 020 823 8 • Virágvölgyi Márta – Pávai István (szerk.): A magyar népi tánczene. Jelenlévő Múlt. Planétás Kiadó, Budapest, 2000. ISBN 963 9014 71 0
Zither • Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I–II. FlaccusKiadó, Budapest, 2008, ISBN 978 963 9412 61 3 • Borsi Ferenc: A hagyományos citerajáték kezdőknek és haladóknak. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Hagyományok Háza, Budapest, 2010. ISBN 979 963 7363 60 3 • Borsi Ferenc: A magyar asztali citera.Gyurcsó István Alapítvány Könyvek 47. Csemadok Művelődési Intézete, Dunaszerdahely, 2010. ISBN 978 80 89001 52 1 • Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban. Jelenlévő Múlt. Planétás Kiadó, Budapest, 1998. ISBN 963 9014 35 4
Tambura • Barvich Iván: A tamburabrácsa. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Hagyományok Háza, Budapest, 2010. ISBN 978 963 7363 62 7 • Volly István: A bajai tamburások. A bajai tamburazenekar története. Baja, 1964. ISNB nélkül • Vujicsics Tihamér: A magyarországi délszlávok zenei hagyományai. Tankönyvkiadó, Budapest, 1978. ISBN 963 17 2868 4 • Vukosavljev, Sava: Vojvodjanska tambura. Matica Srpska, NoviSad, 1990. CIP 787.9 (497.113) (091)
Koboz • Bolya Mátyás: Kobozjáték a mai táncházas gyakorlatban. Gyakorlati és elméleti útmutató. In: Balogh Sándor: Moldaviai hangszeres dallamok sültün, kobzon, brácsán. Óbudai Népzenei Iskola kiadványsorozata. Etnofon Kiadó, Budapest, 2001. ISBN 963 00 6703 X • Fábri Géza: Koboziskola DVD 1–2. Mester Tanoda Alapítvány, Szeged, 2008. DVDMTA01; www.koboziskola.hu • Horváth Gyula: Koboziskola. Hagyományos moldvai tánczenekíséret kobozzal Antim Ioan és Gyöngyös György játéka alapján. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Hagyományok Háza, Budapest, 2011. ISBN 979 963 7363 61 0
Hurdy-gurdy • Havasréti Pál – Szerényi Béla: Magyar tekerőiskola I. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Hagyományok Háza, Budapest, 2008. ISMN M-9005257 9 • Bartha Ágoston: Tekerőiskola. http://www.musicart.hu/agoston/tekeroiskola/ • Szerényi Béla (szerk.): Bársony Mihály alföldi népművész archív felvételei, Tiszaalpár. Mestereink. Téka Alapítvány, Budapest, 2001. TVM 115. • Hankóczi Gyula: A tekerőlantről - Dalok öt húron. Budapest. Timp Kiadó. 2007.ISBN 963 961 406 8 • MarianneBröcker: Die Drehleier (IhrBau ind ihreGeschichte). Bonn-BadGodesberg. 1977
Folk flute • Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége. Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1998. ISBN 978 963 6514 1 36 • Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. Gyimes. Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1990. ISBN nélkül • Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Transdanubia. Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1992. ISBN nélkül • Juhász Zoltán: Székelyföldi furulyaiskola és dallamgyűjtemény. Hagyományok Háza, Budapest, 2010. ISMN 979 0 9005278 0 6 • Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika I. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1993. ISBN nélkül
Clarinet / tárogató • Juhász Zoltán: Székelyföldi furulyaiskola és dallamgyűjtemény. Hagyományok Háza, Budapest, 2010. ISMN 979 0 9005278 0 6 • Magyar Népzenei Antológia. Digitális összkiadás. Főszerk. Richter Pál. MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont – FolkEuró¬paKiadó, Budapest, 2012. ISBN 978 963 08 3285 4 • Simó Margit – László Csaba (szerk.): Székelyföldi hangszeres népzene. A homoródabásfalvi zenekar. Műsoros kazetta. Márkos Albert Dalegylet, Abásfalva, 1992. ISBN nélkül • Virágvölgyi Márta – Vavrinecz András: Szatmári népzene I–II. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1992. ISBN nélkül
Bagpipe • Adorján István: A Magyar Dudazene Tára. DVD ROM. Bagpipeszó Hallatszik Alapítvány, Budapest, 2010. • Csoóri Sándor, Ifj.: Dudanóták gyűjteménye, Országos Közművelődési Központ, Budapest, 1986. ISBN 963 01 8237 8 • Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége. Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1998. ISBN 978963 6514 13 6 • Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás és furulyás hagyatéka. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1994. ISBN 978 963 7363 46 7 • Agócs Gergely (szerk.):A duda, a furulya és a kanásztülök. Jelenlévő Múlt. Planétás kiadó, Budapest 2001. ISBN 963 9014 877
Cimbalom • Új Pátria CD-sorozat. Sorozatszerk. Kelemen László – Pávai István. Fonó Records Ltd., Budapest • Farkas Gyöngyi: A cimbalom története. Gemini Budapest, 1996. • Magyar Népzenei Antológia. Digitális összkiadás. Főszerk. Richter Pál. MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont – FolkEuró¬paKiadó, Budapest, 2012. ISBN 978 963 08 3285 4 • Lajtha László: Kőrispataki gyűjtés. Zeneműkiadó Vállalat, Budapest 1955. ISBN nélkül
Accordion • Bartók Karola: Harmonika-etűdök. Zeneóra – gyakorlatok, etűdök. EditioMusica, Budapest, 1964, ISBN 979 008 0046 73 9 • Bogár István – Várhelyi Antal: Harmonikaiskola I–II. Zeneóra – hangszeriskolák. EditioMusica, Budapest, 1968. ISMN979 008 0054 41 3 • Népzenei füzetek sorozat viola és double bass mellékletei. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1992–1998. • Új Pátria CD-sorozat. Sorozatszerk. Kelemen László – Pávai István.Fonó Records Ltd., Budapest • Vas Gábor: Dallamos basszusetűdök harmonikára. Bevezetés a korszerű balkéz-játékba.EditioMusica, Budapest, 1966. ISMN M-080043226

Irodalom angol


Violin • Balogh Sándor: Moldvai hangszeres dallamok. Etnofon Kiadó, Budapest, 2001. ISBN 963 00 6703 X • Lipták Dániel: Egy moldvai csángó violins dallamkincse. http://www.folkradio.hu/folkszemle/liptak_moldvaihegedus/ index.php • Népzenei füzetek sorozat kötetei: Bogyiszló, Bonchida, Gömör, Gyimes, Kalotaszeg, Kürt, Magyarpalatka, Ördöngösfü¬zes, Szatmár, Vajdaszentivány. Hagyományok Háza, BudapestISBN nélkül • Népzenei füzetek sorozat viola és double bass mellékleteiISBN nélkül • Salamon Beáta: Magyar népzenei dallamgyűjtemény violintanításhoz. Népzenei Füzetek. Hagyományok Hagyományok Háza Budapest 2004. ISBN963 7363 483
Viola • Árendás Péter – Havasréti Pál: Bonchidai népzene I. Brácsa és nagybőgő melléklet. Népzenei füzetek, Hangszeres népzenei példatár. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1991. • Hurtig, Hans – Vavrinecz András (szerk.): Szatmári bandák. Hungaroton, Budapest, 1995. HCD 18192 • Nagy Zsolt: Kalotaszegi népzene I–II. Brácsa melléklet. Népzenei füzetek, Hangszeres népzenei példatár. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1998. • Nagy Zsolt: Magyar népzenei dallamgyűjtemény brácsamelléklete. Hagyományok Háza, Budapest, 2004. ISBN M-900 525758 • Új Pátria CD-sorozat. Sorozatszerk. Kelemen László – Pávai István.Fonó Records Ltd., Budapest
Doublebass -Gardon • Mester László – Árendás Péter – Doór Róbert: Kalotaszegi legényesek. Magyarlóna. Brácsa-nagybőgő melléklet. Népzenei füzetek, Hangszeres népzenei példatár. Hagyományok Háza, Budapest, 2000 • Mohácsy Albert: Kalotaszegi népzene I–II. Nagybőgőmelléklet. Népzenei füzetek, Hangszeres népzenei példatár. Hagyományok Háza, Budapest, 1998. ISBN nélkül • Mohácsy Albert: Magyar népzenei dallamgyűjtemény. Nagybőgőmelléklet. Népzenei füzetek. Hagyományok Háza, Budapest, 2004. ISBN 636 020 823 8 • Virágvölgyi Márta – Pávai István (szerk.): A magyar népi tánczene. Jelenlévő Múlt. Planétás Kiadó, Budapest, 2000. ISBN 963 9014 71 0
Zither • Balogh Sándor – Bolya Mátyás: Magyar citerazene I–II. FlaccusKiadó, Budapest, 2008, ISBN 978 963 9412 61 3 • Borsi Ferenc: A hagyományos citerajáték kezdőknek és haladóknak. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Hagyományok Háza, Budapest, 2010. ISBN 979 963 7363 60 3 • Borsi Ferenc: A magyar asztali citera.Gyurcsó István Alapítvány Könyvek 47. Csemadok Művelődési Intézete, Dunaszerdahely, 2010. ISBN 978 80 89001 52 1 • Sárosi Bálint: Hangszerek a magyar néphagyományban. Jelenlévő Múlt. Planétás Kiadó, Budapest, 1998. ISBN 963 9014 35 4
Tambura • Barvich Iván: A tamburabrácsa. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Hagyományok Háza, Budapest, 2010. ISBN 978 963 7363 62 7 • Volly István: A bajai tamburások. A bajai tamburazenekar története. Baja, 1964. ISNB nélkül • Vujicsics Tihamér: A magyarországi délszlávok zenei hagyományai. Tankönyvkiadó, Budapest, 1978. ISBN 963 17 2868 4 • Vukosavljev, Sava: Vojvodjanska tambura. Matica Srpska, NoviSad, 1990. CIP 787.9 (497.113) (091)
Koboz • Bolya Mátyás: Kobozjáték a mai táncházas gyakorlatban. Gyakorlati és elméleti útmutató. In: Balogh Sándor: Moldaviai hangszeres dallamok sültün, kobzon, brácsán. Óbudai Népzenei Iskola kiadványsorozata. Etnofon Kiadó, Budapest, 2001. ISBN 963 00 6703 X • Fábri Géza: Koboziskola DVD 1–2. Mester Tanoda Alapítvány, Szeged, 2008. DVDMTA01; www.koboziskola.hu • Horváth Gyula: Koboziskola. Hagyományos moldvai tánczenekíséret kobozzal Antim Ioan és Gyöngyös György játéka alapján. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Hagyományok Háza, Budapest, 2011. ISBN 979 963 7363 61 0
Hurdy-gurdy • Havasréti Pál – Szerényi Béla: Magyar tekerőiskola I. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Hagyományok Háza, Budapest, 2008. ISMN M-9005257 9 • Bartha Ágoston: Tekerőiskola. http://www.musicart.hu/agoston/tekeroiskola/ • Szerényi Béla (szerk.): Bársony Mihály alföldi népművész archív felvételei, Tiszaalpár. Mestereink. Téka Alapítvány, Budapest, 2001. TVM 115. • Hankóczi Gyula: A tekerőlantről - Dalok öt húron. Budapest. Timp Kiadó. 2007.ISBN 963 961 406 8 • MarianneBröcker: Die Drehleier (IhrBau ind ihreGeschichte). Bonn-BadGodesberg. 1977
Folk flute • Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége. Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1998. ISBN 978 963 6514 1 36 • Juhász Zoltán: Furulyaiskola III. Gyimes. Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1990. ISBN nélkül • Juhász Zoltán: Furulyaiskola IV. Dél-Transdanubia. Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1992. ISBN nélkül • Juhász Zoltán: Székelyföldi furulyaiskola és dallamgyűjtemény. Hagyományok Háza, Budapest, 2010. ISMN 979 0 9005278 0 6 • Nesztor Iván: Gyimesi furulyamuzsika I. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1993. ISBN nélkül
Clarinet / tárogató • Juhász Zoltán: Székelyföldi furulyaiskola és dallamgyűjtemény. Hagyományok Háza, Budapest, 2010. ISMN 979 0 9005278 0 6 • Magyar Népzenei Antológia. Digitális összkiadás. Főszerk. Richter Pál. MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont – FolkEuró¬paKiadó, Budapest, 2012. ISBN 978 963 08 3285 4 • Simó Margit – László Csaba (szerk.): Székelyföldi hangszeres népzene. A homoródabásfalvi zenekar. Műsoros kazetta. Márkos Albert Dalegylet, Abásfalva, 1992. ISBN nélkül • Virágvölgyi Márta – Vavrinecz András: Szatmári népzene I–II. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1992. ISBN nélkül
Bagpipe • Adorján István: A Magyar Dudazene Tára. DVD ROM. Bagpipeszó Hallatszik Alapítvány, Budapest, 2010. • Csoóri Sándor, Ifj.: Dudanóták gyűjteménye, Országos Közművelődési Központ, Budapest, 1986. ISBN 963 01 8237 8 • Juhász Zoltán: Az utolsó dudás. Pál István nógrádi pásztor zenei öröksége. Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1998. ISBN 978963 6514 13 6 • Juhász Zoltán: Kukucska Ernő nógrádi dudás és furulyás hagyatéka. Hangszeres népzenei példatár, Népzenei füzetek. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1994. ISBN 978 963 7363 46 7 • Agócs Gergely (szerk.):A duda, a furulya és a kanásztülök. Jelenlévő Múlt. Planétás kiadó, Budapest 2001. ISBN 963 9014 877
Cimbalom • Új Pátria CD-sorozat. Sorozatszerk. Kelemen László – Pávai István. Fonó Records Ltd., Budapest • Farkas Gyöngyi: A cimbalom története. Gemini Budapest, 1996. • Magyar Népzenei Antológia. Digitális összkiadás. Főszerk. Richter Pál. MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont – FolkEuró¬paKiadó, Budapest, 2012. ISBN 978 963 08 3285 4 • Lajtha László: Kőrispataki gyűjtés. Zeneműkiadó Vállalat, Budapest 1955. ISBN nélkül
Accordion • Bartók Karola: Harmonika-etűdök. Zeneóra – gyakorlatok, etűdök. EditioMusica, Budapest, 1964, ISBN 979 008 0046 73 9 • Bogár István – Várhelyi Antal: Harmonikaiskola I–II. Zeneóra – hangszeriskolák. EditioMusica, Budapest, 1968. ISMN979 008 0054 41 3 • Népzenei füzetek sorozat viola és double bass mellékletei. Magyar Művelődési Intézet, Budapest, 1992–1998. • Új Pátria CD-sorozat. Sorozatszerk. Kelemen László – Pávai István.Fonó Records Ltd., Budapest • Vas Gábor: Dallamos basszusetűdök harmonikára. Bevezetés a korszerű balkéz-játékba.EditioMusica, Budapest, 1966. ISMN M-080043226

Tantárgyfelelős intézet kódja

ZEI

Tantárgyfelelős oktató

Kompár-Rőmer Judit