Tantárgy kódja

ENO1061

Tantárgy neve

Zongora 1.*

Tantárgy angol neve

Obligatory piano 1.

Kredit

1

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

Olyan hangszeres tudás elsajátítása, mellyel a hallgató képessé válik az iskolai és az iskolán kívüli zenei közéletben történő aktív részvételre, zenei együttesek segítésére, irányítására, zenei produkciók létrehozására. Jusson el olyan szintre a hangszertudásban, amely segíti egyrészt a tanulmányaihoz kapcsolódó többi szakmai tárgyat, másrészt tanári munkáját tanórákon és tanórán kívül. A hallgató legyen képes a zenei tehetség felismerésére és gondozására. Speciális ismeretei által legyen alkalmas arra, hogy a tanuló zenei emlékezetét, fantáziáját, koncentrációját és tájékozódását fejlessze. Zenei, előadói kvalitásai alapján legyen alkalmas a klasszikus és modern zenei értékek avatott közvetítésére, a gyerekek zenei ízlésének fejlesztésére.

Cél angol

Mastering a proficiency in the instrument with which the student will be able to actively participate in musical life both at school and outside it, also to help and direct music ensembles, and organize musical productions. The student is expected to reach a level in proficiency wherewith they are able to integrate this knowledge into other subjects and their future work as a teacher both in intramural and extramural activities. The students is expected to recognize musical talent and foster it. Through their special skills, they should be able to improve pupils’ memory, imagination, concentration and intelligence. They should be able to mediate classical and modern works at a high level and to shape pupils’ musical taste.

Tartalom

Különböző zenei stílusok zongorairodalmának megismertetése és elsajátítása a hallgató előképzettségének figyelembevételével. A különböző zenei korszakok stílusaiban való jártasság megszerzése. * Bartók Béla (szerk.) J. S. Bach: 13 könnyű zongoradarab, EMB, Budapest, 2006. * Hernádi Lajos (szerk.) J. S. Bach: 18 kis prelúdium, EMB, Budapest, 2009. * J. S. Bach: 15 kétszólamú invenció, EMB, Budapest, 2004. (Urtext) * Bach: 15 Háromszólamú invenció, EMB, Budapest, 2000. (Urtext) * Franz Kroll (ed.) J. S. Bach: Das Wohltemperierte Klavier I-II. Edition Peters, Leipzig, 2001. * Bartók Béla: Gyermekeknek III-IV. Budapest, Editio Musica, cop. 1990. * Bartók Béla: Mikrokozmosz VI. Budapest, Editio Musica, cop. 1989. * Haydn, Joseph: Sonaten II. Wien, Wiener Urtext Edition, 1982. * Kurtág György: Játékok zongorára. EMB, Budapest, 2003. * Hofmann Vilma (szerk.): Szonatina Gyűjtemény, EMB, Budapest, 1976. * Robert Schumann: Kinderszenen. Edition Peters, Leipzig, 2002. Technikai gyakorlatok: * Czerny, C.: Die Schule der Fingerfertigkeit Bd. 1. Könemann, Budapest, 1998. * Czerny, C.: Die Schule der Fingerfertigkeit Bd. 2. Könemann, Budapest, 1998.

Tartalom angol

Performing two- or three-part vocal and instrumental pieces (piano), then analysing the music thus performed. The music played follows the material of the course titled Conduction practice. Getting to know the piano literature of different musical styles with respect to the previous experience of the students. Obtaining the necessary technical skills. - Bartók Béla (szerk.) J. S. Bach: 13 könnyű zongoradarab, EMB, Budapest, 2006. - Hernádi Lajos (szerk.) J. S. Bach: 18 kis prelúdium, EMB, Budapest, 2009. - J. S. Bach: 15 kétszólamú invenció, EMB, Budapest, 2004. (Urtext) - Bach: 15 Háromszólamú invenció, EMB, Budapest, 2000. (Urtext) - Franz Kroll (ed.) J. S. Bach: DasWohltemperierteKlavier I-II.EditionPeters, Leipzig, 2001. - Bartók Béla: Gyermekeknek III-IV. Budapest, EditioMusica, cop. 1990. - Bartók Béla: Mikrokozmosz VI. Budapest, EditioMusica, cop. 1989. - Haydn, Joseph: Sonaten II. Wien, Wiener UrtextEdition, 1982. - Kurtág György: Játékok zongorára. EMB, Budapest, 2003. - Hofmann Vilma (szerk.): Szonatina Gyűjtemény, EMB, Budapest, 1976. - Robert Schumann: Kinderszenen.EditionPeters, Leipzig, 2002 Technical exercises: - Czerny, C.: Die Schule der FingerfertigkeitBd. 1. Könemann, Budapest, 1998. - Czerny, C.: Die Schule der FingerfertigkeitBd. 2. Könemann, Budapest, 1998.

Számonkérés

Minden órán számonkérés, évközi tanszaki hangversenyeken (2 db) való aktív részvétel, a hangversenyek műsorainak szerkesztése, szervezése, prezentáció.

Számonkérés angol

Assessment at each class, active participation in department concerts during the year (twice), in compiling programmes for concerts, organization; in-class presentation.

Irodalom

• AlanWalker: Liszt Ferenc III. – Az utolsó évek. EMB, Budapest, 2006. • Christoph Wolff: Johann Sebastian Bach – a tudós zeneszerző, Park kiadó, 2004. • Chuan C. Chang: A zongoragyakorlás alapjai. Ford. Makrai Balázs, Bíró Ákos, Nyitray Krisztina. http://www.makrai.net/balazs/fopp/contents.php. 2011. • Karl Aage Rasmussen (szerk.) Szvjatoszlav Richter: A zongorista. Rózsavölgyi és Társa, Budapest, 2010. • Schiff András: A zenéről és önmagáról. Vince Kiadó, Budapest, 2003.

Irodalom angol

• AlanWalker: Liszt Ferenc III. – Az utolsó évek. EMB, Budapest, 2006. • Christoph Wolff: Johann Sebastian Bach – a tudós zeneszerző, Park kiadó, 2004. • Chuan C. Chang: A zongoragyakorlás alapjai. Ford. Makrai Balázs, Bíró Ákos, Nyitray Krisztina. http://www.makrai.net/balazs/fopp/contents.php. 2011. • Karl Aage Rasmussen (szerk.) Szvjatoszlav Richter: A zongorista. Rózsavölgyi és Társa, Budapest, 2010. • Schiff András: A zenéről és önmagáról. Vince Kiadó, Budapest, 2003.

Tantárgyfelelős intézet kódja

ZEI

Tantárgyfelelős oktató

Szilágyi Gyula

Ekvivalencia

ENB1304