Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > A nyelvoktatás elmélete és gyakorlata

Tantárgy kódja

ANO1205

Tantárgy neve

A nyelvoktatás elmélete és gyakorlata

Tantárgy angol neve

The theory and practise of language teaching

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

1 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

ANO1015

Ajánlott félév

7

Cél

A kurzus elsődleges célja, hogy megismertesse a leendő nyelvtanárokat a különböző nyelvtanítási módszerekkel (a nyelvtani-fordító, az audiovizuális, az audiolingvális, a direkt, a tanácskozó, a cselekedtető és a néma módszer, a szuggesztopédia). A tantárgy betekintést ad az angol mint idegen nyelv tanításának és elsajátításának tudományos kutatási alapjaiba. Olyan témákat is magába foglal, mint például a kommunikatív nyelvtanulás, osztálytermi folyamatok, óratervezés, tananyagtervezés, különböző idegen nyelvi tantervtípusok, a tantervek szervezési elvei (pl. nyelvtan, funkció, téma, feladat stb). A hallgatók elsajátítják a tananyagok elemzésének és kiválasztásának képességét, illetve azt, hogy miként lehet az egyes tankönyveket vagy más oktatási segédanyagokat egy adott tanulócsoport igényeihez igazítani. Különös hangsúly kerül a nyelvtanulás és nyelvtanítás kulturális és társadalmi hátterének, a tanár és a diák szerepeinek bemutatására és alkalmazására, a hallgatói prezentációkra és a különböző nyelvoktatási módszereket alkalmazó „mikrotanításra”. Kompetenciák: a tanulói személyiség fejlesztése, a pedagógiai folyamat tervezése, a tanulási folyamat szervezése és irányítása, a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a nyelvtudás felhasználásával, az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése, a pedagógiai értékelés változatos eszközeinek alkalmazása, önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre, a kommunikatív és feladatközpontú nyelvpedagógiai szemléletek, a tantárgyközi és a szakmaorientált nyelvtanítás alapelvei, valamint dráma- és projektpedagógiai folyamatok tervezésének, irányításának és értékelésének képessége.

Cél angol

The primary goal of the course is to familiarise future teachers with the various methods of TEFL. The subject gives insights into scientific research, the basics of language acquisition and the methods of language teaching including topics like communicative language learning, classroom activities, lesson planning, curriculum design, syllabus types and organizational principles (grammar, function, subject-matter, task, etc.). The students acquire the ability to select and analyse the teaching material and to attach the language books and the various teaching aids to the needs of a given group of students. The course provides cultural knowledge, introduces the teacher's and the learner's roles, emphasizes the importance of students' presentations and micro-teaching.

Tartalom

Különböző nyelvtanítási módszerek (a nyelvtani-fordító, az audiovizuális, az audiolingvális, a direkt, a tanácskozó, a cselekedtető és a néma módszer, a szuggesztopédia). Az angol mint idegen nyelv tanításának és elsajátításának tudományos kutatási alapjai. A kommunikatív nyelvtanulás, az osztálytermi folyamatok, óratervezés, tananyagtervezés, különböző idegen nyelvi tantervtípusok, a tantervek szervezési elvei (pl. nyelvtan, funkció, téma, feladat stb). Tananyagok elemzése és kiválasztása, az egyes tankönyvek és segédanyagok egy adott tanulócsoport igényeihez történő igazítása. A nyelvtanulás és nyelvtanítás kulturális és társadalmi háttere, a tanár és a diák kapcsolata a tanulás folyamatában.

Tartalom angol

Topics: 1. The various methods of language teaching; the grammar-translation method. 2. The audio visual and the audio lingual method. 3. The direct methods. 4. The communicative approach. 5. Community language learning. 6. Total physical response (TPR), 7. The silent way. 8. Suggestopedia. 9. Scientific research contributing to TEFL. 10. Class management, classroom activities. 11. Lesson planning, curriculum design. 12. Syllabus types and organizational principles. 13. Selection and analysis of teaching aids. 14. The cultural background of language teaching. Teacher-student relationship in the learning process.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

1. One mid-term paper with a passing grade and oral examination in the exam period. 2. In the seminary sessions: a presentation, a test paper, micro-teaching and an essay on the cultural background of language teaching.

Irodalom

Harmer, J. 2007. The Practice of English Language Teaching with DVD. New York: Longman. ISBN-13: 978-1405853118. Larsen-Freeman, D. & Andersen, M. 2011. Techniques and Principles in Language Teaching. New York: Oxford University Press. ISBN-13: 978-0194423601. Nieto, S. 2009. Language, Culture, and Teaching: Critical Perspectives. New York: Routledge. ISBN-13: 978-0415999748. Richards, J. & Rodgers, T. 2001. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN-13: 978-0521008433. Ur, P. 1996. A Course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN-13:978-0521449946

Irodalom angol

Harmer, J. 2007. The Practice of English Language Teaching with DVD. New York: Longman. ISBN-13: 978-1405853118. Larsen-Freeman, D. & Andersen, M. 2011. Techniques and Principles in Language Teaching. New York: Oxford University Press. ISBN-13: 978-0194423601. Nieto, S. 2009. Language, Culture, and Teaching: Critical Perspectives. New York: Routledge. ISBN-13: 978-0415999748. Richards, J. & Rodgers, T. 2001. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN-13: 978-0521008433. Ur, P. 1996. A Course in Language Teaching: Practice and Theory. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN-13:978-0521449946

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Simigné dr. Fenyő Sarolta