Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Szakmódszertan III. Információs technológia a nyelvoktatásban

Tantárgy kódja

ANO8003

Tantárgy neve

Szakmódszertan III. Információs technológia a nyelvoktatásban

Tantárgy angol neve

Methodology III. Information technology in language teaching

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

7

Cél

Az információs technológiák nyelvtanításban és -tanulásban való használata mára mind Magyarországon, mind a nemzetközi tanintézményekben elterjedtnek mondható. Annak érdekében, hogy ezeket a technológiákat hatékonyan tudják használni, maguknak a leendő tanároknak megalapozott ismereteket kell szerezniük ezen módszerek természetéről és alkalmazásáról. A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat az információs technológiák nyelvtanításban való gyakorlati alkalmazásába, különösen az internet alapú nyelvtanulásba. A kurzus további célja, hogy tudatosítsa a vizuális, az auditív és az írott szövegek által keltett stimulációk egységének alkalmazását a nyelvtanulásban és tanításban a videó és prezentációs szoftverek (PowerPoint) esetében; valamint felhívja a figyelmet a kiegészítő mediális eszközökben rejlő lehetőségekre, amelyek, ha megfelelően és szisztematikusan használjuk őket, érdemben segíthetik a tanítást és tanulást. A kurzus továbbá bemutatja azokat a kreatív lehetőségeket, amelyekkel kiaknázhatók a nyelvtanulás vizuális dimenziói, és bevezeti a hallgatókat az elektronikus hálózatok, különösen a számítógép által segített nyelvtanulás (computer-assisted language learning, CALL) használatába. Internetes angol tanítási anyagok (például a Busy Teacher site, moodle, stb.) rendszeres használata a ’digitális bennszülött’ nemzedék számára természetes, melyek segítségével projekt jellegű feladatok végezhetők, illetve képessé tesznek az életen át tartó önálló tanulásra. Kompetenciák: a hallgatók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával, az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák, a tanulási folyamat szervezése és irányítása, ismerje és tudja alkalmazni a kommunikatív és feladatközpontú nyelvpedagógiai szemléleteket, a tantárgyközi és szakmaorientált nyelvtanítás alapelveit, valamint legyen képes dráma- és projektpedagógiai folyamatokat tervezni, irányítani és értékelni.

Cél angol

The objective of the course is to introduce students to ways of using information technology in language teaching. The course raises an awareness in the unity of stimuli generated by visual, audio and written texts in language learning and in the case of presentation softwares (ppt); and also calls attention to the options of mediating devices, which, if used systematically and appropriately, can help language teaching and learning effectively. The course also presents those creative possibilities that can utilize the visual dimensions of language learning. It introduces students to the use of electronic networks, to CALL (computer-assisted language learning), to internet-aided materials (Busy Teacher site, moodle, etc), which are natural for digital natives. Competences to be developed: competences establishing life-long learning, developing students’ skills and competences with the help of knowledge, direction and organizing the process of learning, application of communicative and exercise-based language pedagogies, the basic principles of interdisciplinary language teaching, the ability to plan, organize and evaluate classes based on drama pedagogy and project pedagogy.

Tartalom

Az információs technológiák nyelvtanításban való gyakorlati alkalmazása. Az internet alapú nyelvtanulás. A vizuális, az auditív és az írott szövegek által keltett stimulációk komplex alkalmazása a nyelvtanulásban és tanításban. A videó és prezentációs szoftverek (PowerPoint). A kiegészítő mediális eszközökben rejlő lehetőségek. Kreatív lehetőségeket, amelyekkel kiaknázhatók a nyelvtanulás vizuális dimenziói. Az elektronikus hálózatok, a számítógép által segített nyelvtanulás (computer-assisted language learning, CALL) használata. Internetes angol tananyagok (a Busy Teacher site, moodle, stb.).

Tartalom angol

The use of information technology in language teaching. Internet-based learning. The complex application of visual, audio and written stimuli in teaching and learning. Videos and presentation softwares (PowerPoint). Possibilities in supplementary medial devices. Creative projects to make the best use of visual dimension in learning. Computer-assisted language learning (CALL). Internet-based materials (Busy Teacher site, moddle etc).

Számonkérés

prezentációk, projektek, óratervek készítése, mikrotanítások

Számonkérés angol

preparation of presentations, projects, lesson plans; micro-teaching

Irodalom

Boswood, T. (Ed.). 1997. New Ways of Using Computers in Language Teaching. Alexandria, VA: TESOL. ISBN-13: 978-0939791699. Bush, M. D., & Terry, R. M. (Eds.). 1996. Technology-enhanced Language Learning. Lincolnwood, IL: National Textbook Company. ISBN-13: 978-0844293967. Chapelle, C. A. 2001. Computer Applications in Second Language Acquisition: Foundations for Teaching, Testing and Research. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN-13: 978-0521626460. Son, J.-B. (Ed.). 2009. Internet-Based Language Learning: Pedagogies and Technologies. Raleigh, NC: Lulu. ISBN-13: 978-1445243313. Warschauer, M. 2001. Online communication. In R. Carter & D. Nunan (Eds.), The Cambridge Guide toTeaching English to Speakers of Other Languages (pp. 207-212). Cambridge: Cambridge University Press. ISBN-13: 978-0521805162.

Irodalom angol

Boswood, T. (Ed.). 1997. New Ways of Using Computers in Language Teaching. Alexandria, VA: TESOL. ISBN-13: 978-0939791699. Bush, M. D., & Terry, R. M. (Eds.). 1996. Technology-enhanced Language Learning. Lincolnwood, IL: National Textbook Company. ISBN-13: 978-0844293967. Chapelle, C. A. 2001. Computer Applications in Second Language Acquisition: Foundations for Teaching, Testing and Research. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN-13: 978-0521626460. Son, J.-B. (Ed.). 2009. Internet-Based Language Learning: Pedagogies and Technologies. Raleigh, NC: Lulu. ISBN-13: 978-1445243313. Warschauer, M. 2001. Online communication. In R. Carter & D. Nunan (Eds.), The Cambridge Guide toTeaching English to Speakers of Other Languages (pp. 207-212). Cambridge: Cambridge University Press. ISBN-13: 978-0521805162.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Tukacs Tamás