Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Alkalmazott nyelvészet Az idegen nyelv elsajátításának elmélete és gyakorlata

Tantárgy kódja

ANO1204

Tantárgy neve

Alkalmazott nyelvészet Az idegen nyelv elsajátításának elmélete és gyakorlata

Tantárgy angol neve

Applied linguistics. The theory and practice of foreign language acquisition

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

1 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

ANO1015

Ajánlott félév

7

Cél

A kurzus betekintést ad a különböző nyelvelsajátítási elméletek és az idegennyelv-tanulás elmúlt néhány évtizedének hazai és angolszász elméleti kutatásaiba, amely ismeret segítségével a leendő nyelvtanárok felkészültebben és tudatosabban végezhetik munkájukat. Kontrasztív elemzések segítségével foglakozik az anyanyelv és az idegen nyelvtanulás hasonlóságaival és különbségeivel, az első nyelv gyermekkori elsajátításának fonetikai, nyelvtani, szemantikai és pragmatikai dimenzióival. Kompetenciák: a tanulói személyiség fejlesztése, a tanulók műveltségének, készségeinek és képességeinek fejlesztése a tudás felhasználásával, az egész életen át tartó tanulást megalapozó kompetenciák fejlesztése, szakmai együttműködés és kommunikáció, önművelés, elkötelezettség a szakmai fejlődésre, rendelkezzék magas szintű célnyelvi kommunikációs kompetenciával (legalább C1-es szinten), legyen képes magabiztosan alkalmazni az adott nyelv szabályait, legyen jártas a stílusok és stílusrétegek (regiszterek) alkalmazásában.

Cél angol

The course provides an overview of Hungarian and Anglo-Saxon research of the past decades into various foreign language acquisition (SLA) theories, which hopefully enables would-be teachers of English to become more conscious and aware of their teaching. Relying on findings of contrastive analyses, the course focuses on similarities and differences regarding L1 acquisition and L2 learning. It aims to shed light on the phonetic, grammatical, semantic and pragmatic dimensions of L1 acquisition in childhood.

Tartalom

A nyelvelsajátítás kutatásának központi kérdése, hogy mekkora a veleszületett képességek és a környezeti tényezők szerepe a folyamatban. A különböző nyelvelsajátítási elméletek – innátista, behaviorista, kognitív – bemutatása, a köztesnyelv vizsgálatának módszerei és a nyelvi input fogalma. A nyelvtanulók egyéni sajátosságai, amelyek nagyban befolyásolják a nyelvtanulás sikerét. A tanulói motiváció szerepe az egyéb, egyének között meglevő különbségek sokaságában, mint pl. nyelvérzék, életkor, nem és a nyelvi szorongás. A nyelvtanulási stratégiát befolyásoló adottságok, képességek, illetve azok fejlesztésének lehetőségei.

Tartalom angol

The key issue of SLA research is to identify the role of innate abilities and environmental factors in the whole process. Introduction to various SLA theories, i.e. nativist, behaviourist, and cognitive; methods of investigating interlanguage; the concept of input. Language learners’ characteristic features that greatly influence the success of language learning. Individual differences, including motivation, language aptitude, age, gender and anxiety. Abilities and skills, together with ways of their development, which influence language learning strategies

Számonkérés

Az előadásokon való rendszeres részvételen kívül sikeres szóbeli vizsga az érdemjegy megszerzésének előfeltétele. A szóbeli vizsga anyaga a félév során feldolgozott témakörök összessége, sikerességének alsó határa 60%. Sikertelen vizsga esetén a hallgató a két alkalommal javíthat

Számonkérés angol

Regular participation in the lectures and a pass grade at the exam constitute prerequisites for a successful exam grade. The material of the oral exam includes all the topics covered during the term, and a minimum 60% achievement is required for the final grade. In case of failure, students are given two more opportunities to upgrade their marks.

Irodalom

Dörnyei, Z. 2001. Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN-13 978-0-521-79377-3 Ellis, R. 2008. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press. ISBN – 13: 978-0194422574. Nikolov, M. (Ed.), 2009. Early Learning of Modern Foreign Languages: Processes and Outcomes. Clevedon, Avon: Multilingual Matters. ISBN 978-1-84769-145-3 Ritchie, W. C. - Bhatia, T. V. (Eds.), 2009. The New Handbook of Second Language Acquisition. San Diego: Academic Press. ISBN-13: 978-1848552401 Van Patten, B. - Williams, J. 2007. Theories in Second Language Acquisition. Malwah, NJ: Lawrence Erlbaum. ISBN 13: 978-0805857375.

Irodalom angol

Dörnyei, Z. 2001. Motivational Strategies in the Language Classroom. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN-13 978-0-521-79377-3 Ellis, R. 2008. The Study of Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press. ISBN – 13: 978-0194422574. Nikolov, M. (Ed.), 2009. Early Learning of Modern Foreign Languages: Processes and Outcomes. Clevedon, Avon: Multilingual Matters. ISBN 978-1-84769-145-3 Ritchie, W. C. - Bhatia, T. V. (Eds.), 2009. The New Handbook of Second Language Acquisition. San Diego: Academic Press. ISBN-13: 978-1848552401 Van Patten, B. - Williams, J. 2007. Theories in Second Language Acquisition. Malwah, NJ: Lawrence Erlbaum. ISBN 13: 978-0805857375.

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Szerencsi Mária Katalin