Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Szociolingvisztika és pszicholingvisztika

Tantárgy kódja

ANO1111

Tantárgy neve

Szociolingvisztika és pszicholingvisztika

Tantárgy angol neve

Sociolinguistics and Psycholinguistics

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

ANO1015

Ajánlott félév

6

Cél

A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat a szociolingvisztika (a nyelv és a társadalom összefüggéseit vizsgáló területek) és a pszicholingvisztika (a lélek és a nyelvészet határterületein kialakult önálló diszciplína) alapjaiba, amely ismeretek biztos alapokat és fogódzókat nyújtanak majd nyelvoktatással kapcsolatos feladataik megoldásában. Az előadások a nyelv és a társadalom közötti kapcsolatot kutató szociolingvisztika tárgyköréből az alábbi témaköröket ismertetik: A nyelv, a társadalom és a kultúra fogalma és összefüggései, antropológiai kutatások, a nyelvi relativitás elmélete, nyelvjárások, anyanyelv, idegen nyelv, természetes és mesterséges nyelvek, a nyelvi szocializáció, nyelvi hátrány, a szleng, a szaknyelv, a kétnyelvűség, a nemek és a nyelvhasználat, nyelvpolitika. Az előadások a pszicholingvisztika tárgyköréből az alábbi témakörökre térnek ki: az anyanyelv elsajátításának egyes szakaszai, emberi és állati kommunikáció, a nyelv és az egyén nyelvhasználata, a beszédészlelés és a beszédmegértés folyamatai, a mentális lexikon szerkezete, működése, a szavak és a nyelvi szabályok tárolása és előhívása. Kompetenciák: a szociolingvisztika és a pszicholingvisztika alapjainak ismerete, a nyelvről és a nyelvhasználatról való gondolkodás fejlesztése, a sztenderdtől eltérő nyelvváltozatot beszélőkkel szemben tanúsított elfogadó magatartás kialakítása, képes a nyelv megfelelő regisztereit a beszédszituációnak (földrajzi és társadalmi környezetnek) megfelelően használni, képes a nyelv elsajátításával kapcsolatos ismereteit a nyelvtanulással, nyelvtanítással kapcsolatos tevékenységek során alkalmazni.

Cél angol

The course intends to provide the students with basic knowledge about sociolinguistics (the area investigating the relationships between language and society) and psycholinguistics (the area investigating the relationships between language and the mind). This knowledge is necessary for solving pedagogical problems of language teaching

Tartalom

Az előadások a nyelv társadalmi és pszichológiai vonatkozásait mutatják be a releváns szakirodalom alapján. Témakörök: 1. A szociolingvisztika mint tudományos diszciplína kialakulása. A nyelv, a társadalom és a kultúra közötti kapcsolatok. 2. A nyelvi relativitás elmélete. 3. Társadalmi rétegzettség, nyelvhasználati rétegződés. Normatív nyelvváltozatok. 4. Területi és társadalmi nyelvváltozatok. Szaknyelvek és csoportnyelvek. 5. Nyelvpolitika: anyanyelv és idegen nyelv. Természetes és mesterséges nyelvek. 6. A nemek és a nyelvhasználat. 7. Nyelvi szocializáció, nyelvi hátrány. 8. Objektív és szubjektív, tudatosan és nem tudatosan közölt nyelvi adatok. 9. A pszicholingvisztika fogalma, főbb kutatási területei. 10. A vadonban felnőtt gyermekek és a nyelvelsajátítás. 11. Beszédértés és beszédprodukció: Az anyanyelv elsajátításának különböző szakaszai. 12. Chomsky és az innáta elmélet. Nyelvi kompetencia és performancia. 13. Mentális grammatika. 14. A mentális lexikon.

Tartalom angol

Based on the relevant literature, the following topics are presented: 1. The emergence of sociolinguistics as a scientific discipline. The relationship between language, society and culture. 2. The theory of linguistic relativity. 3. Social strata, the stratification of language use. 4. Regional and social varieties. Languages for specific purposes, language use of different social groups. 5. Language policy: mother tongue and foreign language. Majority and minority languages. Natural and artificial languages. 6. Gender and language use. 7. Language socialization, linguistic disadvantage. 8. Objective and subjective data, provided consciously or unconsciously. 9. The notion of psycholinguistics, its main research areas. 10. Wild children and language. 11. Speech understanding and speech production: various stages of language acquisition. 12. Chomsky and the innatist hypothesis. Competence and performance. 13. Mental grammar. 14. The mental lexicon.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

: 1. One mid-term paper with a passing grade and oral examination in the exam period. 2. In the seminary sessions: a presentation, a test paper and an essay based on psycholinguistic and sociolinguistic research

Irodalom

Field, J. 2003. Psycholinguistics: A Resource Book for Students. Routledge Chapman & Hall. ISBN-13: 9780415276009. Holmes, J. 2008. An Introduction to Sociolinguistics. London: Longman. ISBN 9781405821315. Kiss J. 2002. Társadalom és nyelvhasználat. Szociolingvisztikai alapfogalmak. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN 963 19 2789 X. Steinberg, D. – Sciarini, N. 2006. An Introduction to Psycholinguistics. New York: Routledge. ISBN – 13: 9780582505759 . Trudgill, P. 2000. Sociolinguistics. An Introduction to Language and Society. London: Penguin Books. ISBN 10-987-654-32-1

Irodalom angol

Field, J. 2003. Psycholinguistics: A Resource Book for Students. Routledge Chapman & Hall. ISBN-13: 9780415276009. Holmes, J. 2008. An Introduction to Sociolinguistics. London: Longman. ISBN 9781405821315. Kiss J. 2002. Társadalom és nyelvhasználat. Szociolingvisztikai alapfogalmak. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. ISBN 963 19 2789 X. Steinberg, D. – Sciarini, N. 2006. An Introduction to Psycholinguistics. New York: Routledge. ISBN – 13: 9780582505759 . Trudgill, P. 2000. Sociolinguistics. An Introduction to Language and Society. London: Penguin Books. ISBN 10-987-654-32-1

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Simigné dr. Fenyő Sarolta