Tantárgy kódja

FIO1025

Tantárgy neve

Mindennapi fizika

Tantárgy angol neve

Everyday Physics

Kredit

4

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

1 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

FIO1019

Ajánlott félév

7

Cél

A tárgy elsajátításának célja, hogy a hallgatók képesek legyenek meglátni, majd később már végzett tanárként a gyerekekkel felismertetni és megszerettetni a mindennapi élet fizikai jelenségeit, azok szépségét és életünkben betöltött fontos szerepét. Olyan tanárok képzése a cél, akik a képzés során megszerzett képességek, kompetenciák birtokában integrálni tudják a szakterületi és pedagógiai-pszichológiai ismereteiket, alkalmasak a fizika tanítási-tanulási folyamatának tervezésére, szervezésére, irányítására, a tanulók fizikai műveltségének, készségeinek, képességeinek, a természettudományos gondolkodás kialakítására, illetve fejlesztésére, továbbá a tanulmányok doktori képzésben történő folytatására. A fenti kompetenciák egyik sarokköve, hogy a tanár rá tudjon mutatni a minket mindennap körülvevő környezetben és eseményekben rejlő fizika fontosságára és szépségére. A fizika tanulókkal történő megszerettetésének egyik kiemelt motivációs stratégiája a mindennapi élet fizikájának megismerése és megismertetése.

Cél angol

Making students aware that physics is omnipresent in everyday life rather than an abstract subject. Examples and phenomena from everyday life may be a powerful motivator for uninterested children.

Tartalom

Fizika hétköznapokban és más tudományokban történő megjelenése. Közlekedés, sport, háztartás, az élővilág fizikai érdekességei, tudománytörténet. Technikai alkalmazások és a fizikai ismeretek szoros kapcsolatának bemutatása. A mindennapi fizika, tanításban való alkalmazhatósága. Az iskolai tananyagból kimaradó témakörök élményszerű, ismeretterjesztő szintű bemutatása. Természeti jelenségek és technikai eszközök működésének értelmezése. Alkalmazás az általános iskolai oktatásban. Fizikai ismeretek alkalmazása a mindennapi, háztartási, technikai életben (pl. balesetvédelem, energiatakarékosság). A csillagászati törvények szerepe a fizika történeti fejlődésében. Klasszikus és modern csillagászati ismeretek beillesztésére a fizika tantárgy kereteibe. Eligazodás a csillagos égbolton. Fizikai ismeretek felhasználása a környezetvédelemben. Környezettudatos magatartás erősítése. A fizika biológiai, orvosi, mérnöki alkalmazásai. A fizika modern, műszaki-technikai alkalmazásai: audiovizuális eszközök, távközlés, mobiltelefonok, GPS, mikro- és nanoelektronika, közlekedés, robotika. Alapvető, mindennapi gépészeti és elektronikai alkalmazások.

Tartalom angol

Appearance of physics in everyday life and other sciences. Physical curiosities in transportation, sports, household, etc. Relationship between knowledge of physics and technical applications. Using everyday physics in teaching. Introduction of topics not covered in the school curriculum in an engaging way. Understanding natural phenomena and how things work. Applying physics knowledge in practice (accident prevention, energy saving). Using physics knowledge in environmental protection, environmental awareness. Biological, medical, engineering applications of physics. Modern technical and technological applications of physics: audiovisual devices, telecommunication, GPS, micro- and nanoelectronics, transportation and robotics.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Christoph Drösser, Csábító erők, Avagy a mindennapok fizikája, Athenaeum, 2011 Rókáné Kalydi Bea, 1000 kérdés és válasz a fizika köréből, Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft, Debrecen, 2011 Hogy is van ez? Readers Digest Válogatás, 1995 A. I. Kitajgorodszkij, Fizika mindenkinek II, Gondolat, Budapest, 1984 Lukács Ernőné, Péter Ágnes, Tarján Rezsőné, Tarkabarka fizika, Móra könyvkiadó, 1977

Irodalom angol

Christoph Drösser, Csábító erők, Avagy a mindennapok fizikája, Athenaeum, 2011 Rókáné Kalydi Bea, 1000 kérdés és válasz a fizika köréből, Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft, Debrecen, 2011 Hogy is van ez? Readers Digest Válogatás, 1995 A. I. Kitajgorodszkij, Fizika mindenkinek II, Gondolat, Budapest, 1984 Lukács Ernőné, Péter Ágnes, Tarján Rezsőné, Tarkabarka fizika, Móra könyvkiadó, 1977

Tantárgyfelelős intézet kódja

MAI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Beszeda Imre