Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Produktív nyelvi készségek III. Beszédgyakorlat

Tantárgy kódja

ANO1005

Tantárgy neve

Produktív nyelvi készségek III. Beszédgyakorlat

Tantárgy angol neve

Speech Practice I.

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

1

Cél

A kurzus célja a folyamatos és helyes szóbeli megnyilatkozás gyakoroltatása különböző hétköznapi (család, oktatás, a munka világa, sport, szabadidős tevékenységek, utazás, kultúra, művészetek, környezet, társadalmi élet stb.), illetve közérdeklődésre számot tartó témák (családmodellek, feminizmus, információs technológia kihívásai, élethosszig tartó tanulás stb.) alapján. Kiemelt célkitűzés a kommunikatív kompetencia fejlesztése, amely nem valósulhat meg a szókincs bővítése, valamint a helyes kiejtés és intonáció gyakoroltatása nélkül. A hallgatókat képessé kell tenni arra, hogy magabiztosan fejezzék ki gondolataikat, véleményüket angolul kisebb vagy nagyobb csoport előtt. Kulturáltan kell tudniuk érvelni saját álláspontjuk megvédéséért, tisztában kell lenniük a különböző regiszterek és udvariassági szintek kommunikációban betöltött értékével. A nyilvánosság előtti beszédkészség fejlesztését szolgálják a kiselőadások és prezentációk, amelyre a további tanulmányaik során a hallgatóknak szükségük lesz. Kompetenciák: az angol beszélt nyelv helyes és a kontextusnak megfelelő használata, társadalmi céllal történő önkifejezés képességének fejlesztése.

Cél angol

The aim of the practical course is to provide speaking opportunity for the students of English about different everyday (family, education, work, sports, spare-time activities, travelling culture, entertainment, environment, social life) topics and topical issues (family models, feminism, the challenges of information technology, life-long learning etc.) Main emphasis is devoted to the development of communication competence which is not possible without enriching vocabulary, acquiring correct pronunciation and intonation. Students should be competent in expressing their thoughts correctly, clearly and adequately, they should be able to argue and support their standpoints in front of a smaller or larger audience, they should be familiar with different levels of formality , with meanings and shade of meanings.

Tartalom

Folyamatos, nyelvtanilag helyes, választékos szókinccsel történő önálló kifejtése a következő témáknak: a család és benne az egyén bemutatása, családi hagyományok, ünnepek és kapcsolatok, a házasság válsága, generációs ellentétek. A közvetlen és a tágabb otthon, lakóhely bemutatása. Jogok és kötelességek a közösségben. A kollégium és albérlet előnyei, hátrányai. Az ideális lakóhely, több generáció egy fedél alatt, az életvitel költségei, a hajléktalanság jelensége. A tanulmányok és a munka világa, tanulási feltételek, kilátások, álláskeresés, a magas munkanélküliség és következményei. Közoktatás és felsőoktatás és az ezekhez köthető jeles események, oktatási formák: távoktatás, élethosszig tartó tanulás. Kommunikáció és az idegen nyelv tanulása. Az információs technológia szerepe a nyelvoktatásban. A média és a különböző médiumok. Társadalmi kapcsoltok: barátok, munkatársak, a társadalmi élet színterei, a társas érintkezés formái. A divat szerepe a társadalomban, a társadalom elanyagiasodása. Szabadidő és szórakozás. Személyes érdeklődés és a hobbi, színház, mozi, olvasási szokások kedvenc műfajok. Egészség és egészségvédelem, egészségügyi szolgáltatások, az egészség megőrzésének módszerei, egészséges és egészségtelen életmód. Vásárlás és vásárlási szokások. Más szolgáltatások (posta, bank, rendőrség stb.), a reklám szerepe és az fogyasztásra összpontosító ünnepek. Étkezés és étkezési szokások. A magyar és a külföldi konyha. Vendéglátás otthon és a vendéglőben. Közlekedés. A közlekedés formái, előnyei, veszélyei. A közlekedés biztonsága. A közlekedés és a környezetszennyezés. Utazás. Az utazás fajtái és módjai, előnyei. Az utazás és a turizmus (szállodaipar és turisztikai szolgáltatások) mint világméretű iparág. Környezet és környezetvédelem. Időjárás, klíma és klímaváltozás. Természeti katasztrófák. Magyarország földrajzának, gazdaságának és társadalmának az ismertetése. Politikai erők, a parlament és az önkormányzatok. Társadalmi problémák és azok kezelése.

Tartalom angol

The individual presentation of the following topics: family (traditions in the family, family holidays, generation gap, male-female relationships, divorce); environment (place where you live, advantages, disadvantages, the ideal place of living); the individual and society (rights and responsibilities); studies and work (the Hungarian and British education system, full-time, pert-time studies, e-learning, learning and information technology, learning foreign languages, looking for a new job, types of jobs, joblessness and its social consequences); media, newspapers, television, the internet; social relationships, friends, interest groups, charity work); free time and entertainment (forms of entertainments); fashion; health (health care, prevention, National Health Care System); shopping (shopping habits, consumerist society, supermarkets vs. small shops, commercials); services (banks, post, police); eating habits; traffic; travelling; natural calamities; weather (change of climate); social problems and how they should be addressed; Hungary’s /Britain’s geography, history and society.

Számonkérés

Minden órára történő következetes felkészülés, órákon történő megszólalás, szóbeli vizsga a vizsgaidőszakban.

Számonkérés angol

: classroom presentations with a passing grade and an oral examination in the exam period.

Irodalom

Csépes, I. – Együd, Gy. 2003. INTO EUROPE. The Speaking Handbook. J. C. Alderson (Ed.). Published by Teleki László Foundation and the British Council. ISBN 978 92 79 17 173 4. Hird, J. 2001. Inside Out: Intermediate Video Course. Oxford: Macmillan Education. ISBN 9780340908037. Jobbágy, I., Katona, L. – Shopland, K. 2004. General Communication Skills and Exercises. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 9789631933666. Kész, Z. Némethné Dr. Hock I. 1000 Questions – 1000 Answers. 2005. Székesfehérvár: Lexika. ISBN 978 963 9357 53 2. Teeler, D. – Gray, P. 2000. How to Use the Internet in ELT. Harlow: Longman. ISBN 9788251923538. BBC

Irodalom angol

Csépes, I. – Együd, Gy. 2003. INTO EUROPE. The Speaking Handbook. J. C. Alderson (Ed.). Published by Teleki László Foundation and the British Council. ISBN 978 92 79 17 173 4. Hird, J. 2001. Inside Out: Intermediate Video Course. Oxford: Macmillan Education. ISBN 9780340908037. Jobbágy, I., Katona, L. – Shopland, K. 2004. General Communication Skills and Exercises. Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó. 9789631933666. Kész, Z. Némethné Dr. Hock I. 1000 Questions – 1000 Answers. 2005. Székesfehérvár: Lexika. ISBN 978 963 9357 53 2. Teeler, D. – Gray, P. 2000. How to Use the Internet in ELT. Harlow: Longman. ISBN 9788251923538. BBC

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Dömötör Ildikó