Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Földrajz szakmódszertan IV. (Tehetséggondozás, felzárkóztatás)

Tantárgy kódja

FDO8004

Tantárgy neve

Földrajz szakmódszertan IV. (Tehetséggondozás, felzárkóztatás)

Tantárgy angol neve

Geography teacher methodology IV.

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

FDO8003

Ajánlott félév

8

Cél

A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a kompetenciaalapú tanítási lehetőségeit a differenciált képességfejlesztésben. Ismerje fel az egész életen át tartó tanulás és alkalmazkodás földrajzi információszerzési, szelektálási és értelmezési képességének a mindennapokhoz igazított átadásának lehetőségeit a tanulók érési folyamatában rejlő különbségekhez igazítva. Azaz a tanárjelölt képes legyen a különböző képzési igényű tanulókhoz igazodva olyan ismeretek nyújtására, képességek kialakítására, amelyek alapján a diákok elsajátítják a földrajzi-környezeti tartalmú információk és források használatának sajátosságait.

Tartalom

A kompetenciaalapú oktatás lehetőségei az eltérő érettség és képességek korai felismerésében a földrajzban. A földrajzi idő és térbeli tájékozódás képességének tudásszintekhez igazított fejlesztése. A természeti folyamatok tanításának differenciált lehetőségei. A társadalom térbeli sajátosságainak modern szemléletű átadásának használata a képességfejlesztésben. A hálózat-alapú tanulási környezetekre épülő információtechnológiai, vizuális prezentációs technikák alkalmazásában rejlő felzárkóztatási és tehetségfejlesztési lehetőségek. A földrajzi-környezeti ismeretszerzést szolgáló eszközök használata a közösségi tudat fejlesztésére. A belső- és külső koncentráció differenciált érvényesítésének lehetőségei és módjai a földrajztanításban. Frontális és önálló munkaformák a problémamegoldó gondolkodási és modellezési képességek érettségi szintekhez és továbbtanuláshoz igazodó fejlesztésére. A földrajztanítás tanórai és azon kívüli szervezeti formáinak szerepe a tehetségfejlesztésben és a felzárkóztatásban. Versenyek, pályázatok és projektmunkák szerepe a tehetségek kibontakoztatásában. A tanulók fejlődési folyamatainak, tanulmányi teljesítményeinek elemző értékelése, a különböző értékelési formák és eszközök használata. Az értékelés eredményeinek hatékony alkalmazása a differenciált képességfejlesztésben, az önértékelés fejlesztése.

Tantárgyfelelős intézet kódja

FTI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Komáromi István