Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Irodalmi szövegek elemzése

Tantárgy kódja

ANO1012

Tantárgy neve

Irodalmi szövegek elemzése

Tantárgy angol neve

Analysis of literary texts

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

Az Irodalmi szövegek elemzése a Bevezetés az irodalmi tanulmányokba című tárgy kísérőszemináriumaként az irodalmi műveknek mint intencionált, lehetséges világoknak a sajátos megközelítési módozataival ismerteti meg a hallgatókat. Elfogadtatja az imaginárius beszédhelyzetet és konvencióit. Az egyedi mű értékszerkezetére úgy tekint, mint az önmagát meghaladni vágyó ember egyetemes öntudatát gazdagító lehetőségre Az elemzendő szépirodalmi művek alapvetően a líra, próza és dráma műnemek sajátosságait példázzák, de a műfajok felbomlására és nyitottságára is példákkal szolgál. A fikciót az individuumok, viszonyok, cselekvések koherens összefüggésének tekinti; a költészetet a költői alany és a világ sajátos viszonyának fogja fel, melynek kifejezésében a képeknek, motívumoknak, egyetemes szimbólumoknak, a toposzoknak, alakzatoknak fontos szerepük van. Az elemzések során minél több szempontot integráló, interdiszciplináris megközelítést követünk, melyben irodalomtörténeti, irodalomelméleti (recepcióelméleti, műfajelméleti, verstani, módszertani), nyelvészeti, stilisztikai, pragmatikai, szövegtani (intertextualitás) kultúrtörténeti, eszmetörténeti aspektusokat ötvözünk. A tárgy alkalmas arra, hogy a tanárjelölt az irodalmi műveket a célnyelvi kultúra egyéb megjelenési formáival összefüggésben szemlélje, az irodalmi művek tanításával a nyelvi kompetenciát és a tanuló személyiségét, műveltségét, készségeit és képességeinek fejlessze. A tárgy alkalmas az önművelés, az elkötelezettség és a személyes autonómia fejlesztésére, s mindezt a produktív nyelvhasználat fejlesztésével párhuzamosan. Kompetenciák: ismeri az irodalmi kommunikáció jellemzőit, ismeri az angol nyelvű kultúrák jellemző szellemi és művészeti irányzatait és megjelenési formáit, képes az irodalmi műveket diákjai nyelvi és szellemi fejlesztésére hatékonyan, motiválóan felhasználni, képes az irodalmi műveket a célnyelvi kultúrába elhelyezni, az ezekről szóló szakirodalmat kritikusan áttekinteni és értelmezni.

Cél angol

This is a follow-up seminar to the lecture Introduction to Literature. It familiarises students with literary works as examples of possible worlds, making the accept the imaginary situation and convention. The literary works to be discussed are essentially examples of fiction, poetry and drama, also including examples of cross-genres. It deals with fiction as a coherent context of individuals, relationships and actions, and poetry as the special relationship of the subject and the world where motifs, symbols, tropes and figures have a special role. Discussions follow a multi-disciplinary approach, blending historical, theoretical (reception theory, genre theory, prosody, methodological), linguistic, stylistic, pragmatic, intertextual, cultural aspects. Competences to be developed: The subject aims at students viewing the literary work as connected to other manifestations of the target culture, and as a teacher candidate, develop students’ personalities, knowledge and skills with the help of literary works. The subject is suitable for the improvement of self-education, commitment and personal autonomy, together with the improvement of productive language use.

Tartalom

Az irodalmi művek mint intencionált világok. Az irodalmi kommunikáció sajátosságai. Az imaginárius beszédhelyzet és a fikció. Az irodalmi mű hatása. A műnemek és műfajok jellemzői. A műfajok felbomlása. Verstani ismeretek. Interdiszciplinaritás és intertextualitás az irodalmi művek elemzésében.

Tartalom angol

Literary works as intended worlds. The specifics of literary communication. Imaginary situation and fiction. The effect of literary work. Genres and their characteristics. The dissolution of genres. Properties of narrative fiction: plot, setting, character, narrator, tone, style and theme. Properties of poetry: prosody, metrical systems, figures of speech, symbols, allegories. Interdisciplinarity and intertextuality.

Számonkérés

Cselekménytesztek, szótesztek, esszék, prezentációk, két zárthelyi dolgozat.

Számonkérés angol

Plot tests, vocabulary tests, take-home essays, presentations, two in-class tests.

Irodalom

Baldrick, C. 2008. Oxford Dictionary of Literary Terms. Oxford: Oxford University Press. ISBN-13: 97801992082772. Cs. Gyímesi É. 1992. Teremtett világ: rendhagyó bevezetés az irodalomba. Budapest: Pátria. (Pátria könyvek) ISBN 963-7539-35-2. Meyer, M. 2011. The Bedford Introduction to Literature. Reading. Thinking. Writing. ISBN 0-312-53921-5. Kennedy, G. – Revoyr, N. 2013. Literature for Life. Pearson. ISBN-10: 0205745148. Widdowson, H. G. 1992. Practical Stylistics. Oxford: Oxford University Press. ISBN: 0 19 4371840

Irodalom angol

Baldrick, C. 2008. Oxford Dictionary of Literary Terms. Oxford: Oxford University Press. ISBN-13: 97801992082772. Cs. Gyímesi É. 1992. Teremtett világ: rendhagyó bevezetés az irodalomba. Budapest: Pátria. (Pátria könyvek) ISBN 963-7539-35-2. Meyer, M. 2011. The Bedford Introduction to Literature. Reading. Thinking. Writing. ISBN 0-312-53921-5. Kennedy, G. – Revoyr, N. 2013. Literature for Life. Pearson. ISBN-10: 0205745148. Widdowson, H. G. 1992. Practical Stylistics. Oxford: Oxford University Press. ISBN: 0 19 4371840

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Tukacs Tamás