Tantárgy kódja
FDO1223
Tantárgy neve
Magyarország turizmusföldrajza
Tantárgy angol neve
Tourism geography of Hungary
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
1 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
5
Cél
Magyarország turizmusföldrajza tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék országunk idegenforgalmát az adatok tükrében, szabadidő és a turizmus lehetőségeit, lehetséges csoportosításait. Eligazodjanak elméleti és lehetőség szerint valamennyire gyakorlati szinten is a turizmus piacán, a piac összetevőit megismerjék, jellemzőit, sajátosságait nagyvonalakban átlássák /a kereslet tényezői, a kínálat tényezői, ár, verseny, kockázat, krízisérzékenység/. A tájegységek, régiók, TDM szervezetek turizmusát konkrétumokkal ismerjék.
Tartalom
A turizmus történeti fejlődése, jelentősége napjainkban. Az idegenforgalmi keresletet és kínálatot befolyásoló tényezők. Szükséglet, motiváció, idegenforgalmi adottságok, attrakció, vonzerő. Fogadókészség, fogadóképesség. A fogyasztási magatartást befolyásoló tényezők.
A turizmus mérése, a statisztikai adatgyűjtés szerepe és jelentősége. Adatgyűjtési módszerek, az érkezők valamint a turisztikai bevételek és kiadások számbavételének módozatai. A világ és hazánk turizmusa a számadatok tükrében. Fejlődési trendek, tendenciák. Az idegenforgalmi szektor és főbb jellemzői: a versenyszféra, a közlekedés, szálláshely és vendéglátás, ember alkotta idegenforgalmi attrakciók működtetői, a szervezett turizmust szolgáló létesítmények.
Idegenforgalmi szektor II.(A turizmus irányítása). Állami és területi, ágazati, irányítási és koordinációs feladatok. Információszolgáltatás, TourInform rendszer, nemzeti propaganda feladatok. Az államigazgatás felelőssége a turizmusban. A Magyar Turizmus Zrt. feladata, tevékenysége. Regionális marketing Irodák tevékenysége. Idegenforgalmi koncepció.
Idegenforgalmi szektor III. (Civil szerveződések) Közérdekű szervezetek, szakmai szövetségek, érdekképviseleti szerveződések. A turizmus közvetett és közvetlen gazdasági szerepe, hatásai / regionális és multiplikátor hatás/, társadalmi, szociális, kulturális, ökológiai, környezeti hatásai. Fenntartható fejlődés a turizmusban. Az idegenforgalom hosszú távú fejlesztési stratégiája, prioritások, termékfejlesztési lehetőségek és forrásaik a minőségi/exkluzív turizmus kínálati piacán. Idegenforgalmi Célelőirányzat. A turizmus integrált tervezése.
Tantárgyfelelős intézet kódja
FTI
Tantárgyfelelős oktató
Prof. Dr. Hanusz Árpád
Ekvivalencia
FDB1406