Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > A biológia tanítása III.

Tantárgy kódja

BIO8003

Tantárgy neve

A biológia tanítása III.

Tantárgy angol neve

Biology teacher methodology III.

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

7

Cél

A tantárgy célja a kísérletezés, megfigyeltetés gyakorlati technikáinak elsajátítása, annak érdekében, hogy a magabiztos tudás és gyakorlati tapasztalatok birtokában a tanítási gyakorlatok eredményesek legyenek. Megtanítjuk, hogy a kísérlet a motiváció egyik eszköze, melynek célja az alkalmazható, élményszerű természettudományos gondolkodás kialakítása. A tantárgy ismereteinek elsajátításával a tanárjelöltek képesek megismertetni tanítványaikkal, hogy a biológia, kémia, fizika, földrajz hogyan magyarázza a természet összefüggéseit, továbbá képes a biológiai szertár, élősarok kialakítására, fenntartására, tanulmányi kirándulások, táborok, erdei iskolai programok szervezésére, lebonyolítására, természettudományi versenyprogramok szervezésére, tehetséggondozási feladatok ellátására, az egyéni nevelési és tanulási igényű tanulók oktatási módszereinek alkalmazására az általános iskolai biológia oktatásban.

Cél angol

The aim of the subject is acquire of practical technics of experimentation and observation so that the lessons during the teaching practice should be successful in the possession of confident knowledge and practical experiences.

Tartalom

Ennek során az elsajátítandó ismeretek: A kísérletezés didaktikai felépítése: a kísérlet célja, eszközei, anyagai a kísérletezés menete, végrehajtása, megfigyelése, következtetéseik és ezek tanítása. A tanári demonstrációs kísérletek és a tanulókísérletek tervezése, előkészítése, céljai. A kísérletek munkaformái és ennek gyakorlatban történő bemutatása. A tanár feladata a tanulókísérletekben és ennek gyakorlása. Megfigyelési szempontok kidolgozása és alkalmazása. A kísérletekhez szükséges munkalapok kidolgozása és alkalmazásuk. A kísérletek magyarázatainak, következtetéseinek gyakorlása. A természettudományos tárgyakban szerzett ismeretek felhasználása, integrálása a kísérletezésben és ennek bemutatása és gyakorlása. Egyszerűbb gyakorlati vizsgálatok alkalmazása a biológia oktatás során. A mikroszkópos szemléltetés módszertana. Biológiai szertár felszerelése, élősarok. Tanulmányi kirándulás, erdei iskola alkalmazása az iskolán kívüli biológiaoktatásban és környezeti nevelésben. Szakmai kirándulások, környezet- és természetvédelmi táborok, szakkörök szerepe a biológiaoktatásban. Tehetségkutatás, szaktáborok, természettudományi versenyprogramok szervezése, tudományos diákkörök működtetési lehetőségei. Az egyéni nevelési és tanulási igényű tanulók biológia oktatás módszerei tanórán belül és kívül. A szakkörök és a korrepetálás jelentősége a tanulók differenciált egyéni és csoportos oktatásában. Mikrotanítások az alkalmazható módszerek felhasználásával.

Tartalom angol

The knowledge that should be acquired : The didactic structure of experimentation : aim, tools, materials of experimentations, process, steps, execution, observation conclusions of experimentations, and teaching of these. Planning, preparations and aims of teacher’s demonstrative and students’ experimentations. Methodology of microscopic demonstration. Equipment of Biology teacher’s room, living area. Application of study field trip, forest school int he extracurricular Biology teaching and environmental education. Talent research, academic camps. Micro-teaching with the use of the applicable methods.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Bodzsár É. (2005) Kézikönyv a biológiatanítás módszertanához. Trefort Kiadó, Budapest, ISBN: 963 446 303 7. Revákné Markóczi I, Nyakóné Juhász K. (szerk) (2011): A szemléltetés, modellezés, modellalkotás szerepe a természettudományok tanításában, tanulásában. RE-PE-T-HA könyvek. ISBN: 978-963-473-487-1, ISSN: 2063-1952. Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok elnöke. Dobróné Tóth M., Egri S., Erlichné Bogdán K., Kiss S., Nyakóné Juhász K., Revákné Markóczi I., Sarka L., Teperics K., Tóthné Kosztin B., Tóth Z., Varga K., Vallner J. (2011) A természettudományok tanításának elméleti alapjai Elektronikus jegyzet, http://repetha.nyf.hu/.

Irodalom angol

Bodzsár É. (2005) Kézikönyv a biológiatanítás módszertanához. Trefort Kiadó, Budapest, ISBN: 963 446 303 7. Revákné Markóczi I, Nyakóné Juhász K. (szerk) (2011): A szemléltetés, modellezés, modellalkotás szerepe a természettudományok tanításában, tanulásában. RE-PE-T-HA könyvek. ISBN: 978-963-473-487-1, ISSN: 2063-1952. Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok elnöke. Dobróné Tóth M., Egri S., Erlichné Bogdán K., Kiss S., Nyakóné Juhász K., Revákné Markóczi I., Sarka L., Teperics K., Tóthné Kosztin B., Tóth Z., Varga K., Vallner J. (2011) A természettudományok tanításának elméleti alapjai Elektronikus jegyzet, http://repetha.nyf.hu/.

Tantárgyfelelős intézet kódja

KOI

Tantárgyfelelős oktató

Dobróné dr. Tóth Márta