Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Nyelvfejlesztés II. Stilisztika, stílusgyakorlatok

Tantárgy kódja

ANO1117

Tantárgy neve

Nyelvfejlesztés II. Stilisztika, stílusgyakorlatok

Tantárgy angol neve

Language development II. Stylistics

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 3
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

ANO1015

Ajánlott félév

4

Cél

A tantárgy célja a diszciplína rövid történetének bemutatása, fő fogalmainak definiálása (stílusmeghatározások, a stílus mint konnotáció, a stíluskohézió), továbbá a különböző szövegtípusokat és műfajokat meghatározó funkcionális stílusok jellemzőinek megismertetése. Gyakorlati célkitűzés a stílus iránti érzékenység fejlesztése, a nyelv és gondolat, a nyelv és érzelem összefüggéseinek, valamint a stilisztika mint tudományág interdiszciplináris (szövegtant, pragmatikát, poétikát, retorikát is érintő) jellegének tudatosítása. A funkcionális stílusok mellett a művészi stílus jellemzőinek (denotáció, konnotáció, trópusok és stílusalakzatok, stílus a szöveghangzás szintjén) ismertetésére is sor kerül. A szemináriumokon különböző stílustípusba tartozó művészi és nem művészi stílusú szövegek stilisztikai elemzését és alkotását végezzük kiemelve a stílus és funkció viszonyát. Kompetenciák: az angol nyelv gördülékeny, adekvát és kontextusba illő használata, stílusérzékenység, a szellemi és művészeti irányzatok sajátosságainak érzékelése, a különböző műfaji jellemzők felismerése és a különböző szövegtípusok motiváló használata a nyelvtanításban, a kultúrák közötti közvetítés képességének fejlesztése (interkulturális kompetencia).

Cél angol

The aim of the course is to present a brief history of the discipline, to define its main notions (style, style as connotation, stylistic cohesion), to present the relationship between text types (genres) and style, and to demonstrate the characteristic features of different functional styles. Style should be viewed as a variety of language determined by contexts

Tartalom

A stílus fogalma. A stílus meghatározásai, a stílus szó eredete. A stílus mint viszonyfogalom. Stílustípus és szövegtípus viszonya. A stílus és a befogadó viszonya. A stílus rétegei A stílus mint konnotáció. A stílus mint a nyelvi normától való eltérés. A stílushatás. A stíluskohézió. A szövegstílus pragmatikai meghatározása. A funkcionális stilisztika. A regiszterek és szociolektusok. A közéleti stílus. A sajtó nyelve. Az igényes sajtó és a bulvársajtó nyelvezetének összevetése. A címek (headline) grammatikája és szemantikája. A reklámok nyelve. A tudományos stílus jellemzői. Szaktudományi követelmények és elvárások.

Tartalom angol

The notion of style. The definition of style. Stylistic relativity. Style type and genre. Style and interpretation. Poetic style. Stylistic figures. Registers and sociolects. The language of newspaper. The stylistics of headlines. Formal and informal style. Academic style. Style production. Exercises: the same theme rendered in different styles.

Számonkérés

Házi feladatok következetes elkészítése, szemináriumi prezentációk, két zárthelyi dolgozat minimum átmenő jegyet eredményező megírása

Számonkérés angol

home assignments, two sit-in papers with passing grade

Irodalom

Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S. & Finegan, E. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman: Pearson Education Ltd. ISBN 978-0582237254. Huddleston, R. & G. K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0521431 460. O’Grady, W., Dobrovolsky, M., & Katamba, F. 1997. Contemporary Linguistics. An Introduction. London and New York: Longman. ISBN 978-0312586300. Parrott, M. 2000. Grammar for English Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 10-0521472164. Quirk, R. & Greenbaum, S. 1995. A University Grammar of English. London: Longman. ISBN 978-0582552074

Irodalom angol

Biber, D., Johansson, S., Leech, G., Conrad, S. & Finegan, E. 1999. Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman: Pearson Education Ltd. ISBN 978-0582237254. Huddleston, R. & G. K. Pullum. 2002. The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 978-0521431 460. O’Grady, W., Dobrovolsky, M., & Katamba, F. 1997. Contemporary Linguistics. An Introduction. London and New York: Longman. ISBN 978-0312586300. Parrott, M. 2000. Grammar for English Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 10-0521472164. Quirk, R. & Greenbaum, S. 1995. A University Grammar of English. London: Longman. ISBN 978-0582552074

Tantárgyfelelős intézet kódja

NYI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Ajtay-Horváth Magda