Tantárgy kódja
SPB2302
Tantárgy neve
Értékközvetítő tréning
Tantárgy angol neve
Value Intermediating Training
Kredit
2
Félévi követelmény
Minősített aláírás
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
5
Cél
Legyenek képesek a hallgatók az értékvezérelt viselkedés egyes elemeinek felismerésére, saját értékrendszerük megismerésére, tisztázására.
Cél angol
Students should be able to recognize certain elements of the value-driven behaviors, understanding their value systems.
Tartalom
L. Raths (1966) szerint hét részfolyamatból épül fel az értékelés, értékválasztás folyamata:1. tetszés és megbecsülés, 2. ha erre lehetőség adódik, ennek kinyilvánítása, 3. alternatívák közüli választás, 4. a következmények mérlegelése alapján történő választás, 5. a szabad választás, 6. a cselekvés és a séma szerinti cselekvés, 7. következetesség és ismétlődés. Raths koncepciójának megfelelően olyan módszerek alkalmazása, melyek alternatív gondolkodási és viselkedési módokat mutatnak be, ezzel segítve a személyiséget a saját értéktudat kialakításában. Ilyenek például rangsoroltatás, szokások, sémák összegyűjtése és elemzése, alternatív viselkedési módok gyakoroltatása, nyílt beszélgetések.
Tartalom angol
Raths concept, the use of methods that are presented alternative ways of thinking and behaving, helping in their personality development of value consciousness. According to L. Raths (1966) valuing and value selection is constructed of seven partial processes.: 1. affinity and appraisal, 2.demonstrating these, when possible, 3. choice among alternatives, 4. selection on the basis of consequence assessment, 5. free choice, 6. action and scheme oriented action, 7. consequency and repetition.
Based on Raths’ concept, application of methods that demonstrate behavioural models requiring alternative thinking and acting, thus helping personalities to develop a private value system. For example grading lists, collecting and analyzing customs, schemes, practicing alternative behaviour models, open conversations.
Számonkérés
minősített aláírás
Számonkérés angol
signature with qualification
Irodalom
· Bugán Antal (1994): Érték és viselkedés. Akadémiai Kiadó. Budapest.
· Dúró Lajos- Kékes szabó Mihály- Pigler László (2005): Nevelés és értékkutatás. BSS-INFO
Kiadó
· Lappint Árpád (1998): Érték és nevelés. (szöveggyűjtemény) Comenius Bt.
· Szilágyi Klára (szerk, 1995): Útmutató a strukturált csoportfoglalkozások vezetéséhez. Gödöllő.
· Szilágyi Klára (szerk., 1987): Érték és munka. Oktatáskutató Intézet, Budapest
Irodalom angol
· Bugán Antal (1994): Érték és viselkedés. Akadémiai Kiadó. Budapest.
· Dúró Lajos- Kékes szabó Mihály- Pigler László (2005): Nevelés és értékkutatás. BSS-INFO
Kiadó
· Lappint Árpád (1998): Érték és nevelés. (szöveggyűjtemény) Comenius Bt.
· Szilágyi Klára (szerk, 1995): Útmutató a strukturált csoportfoglalkozások vezetéséhez. Gödöllő.
· Szilágyi Klára (szerk., 1987): Érték és munka. Oktatáskutató Intézet, Budapest
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet