Tantárgy kódja
SPB2222
Tantárgy neve
Drámapedagógia
Tantárgy angol neve
Drama Pedagogy
Kredit
2
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
2 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Ajánlott félév
6
Cél
Megismertetni a hallgatókat a sokarcú drámapedagógia két legfontosabb megközelítésével (T. I. E. és D. I. E.)
Bepillantást nyújtani a magyar és európai drámapedagógia korai szakaszának sajátosságaiba, a gyermek- és diákszínjátszás mai helyzetébe. Elsajátíttatni és begyakoroltatni a legfontosabb drámás konvenciók (szerep a falon, kiscsoportos improvizáció, hangaláfestés, interjú, állókép, fórum-színház, forró szék stb.) alkalmazását. Bemutatni a pedagógiai esetjáték felhasználásának lehetőségeit.
Cél angol
To introduce students into two main approaches of drama pedagogy (T. I. D. E. and E. I.)
To learn the peculiarities of Hungarian and European drama pedagogy of the early stages, child and student theaters position in our days. To acquire and practise the application of the most important dramas conventions (small group improvisation, interviews, stills, forum theater, hot chairs etc). To demonstrate the possibilities of the use of the case game in education.
Tartalom
A drámapedagógia előtörténete a magyar iskolakultúrában - rendi nevelés, Comenius katalizáló pataki tevékenysége, protestáns kollégiumok gyakorlata, Csokonai debreceni és csurgói tevékenysége.
Angolszász inspirációk - G.Bolton, Neelands.
Drámapedagógiai repertoár ismertetése és drámás órák megtervezésének módjai. Az improvizáció.
Pedagógiai esetjátékok a tanárképzésben.
Tartalom angol
The pre-history of drama pedagogy in the Hungarian school culture - education policy, Comenius' catalyst activity, the practice of Protestant colleges, Csokonai's activities in Debrecen and Csurgó.
Imperial inspirations - G.Bolton, Neelands.
Presentation of Drama Education repertoire; The ways of planning drama lessons. The improvisation.
Pedagogy case games in teacher training.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Baji-Gál Ferencné: Drámapedagógia alkalmazása. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen, 2004
· Margócsy Klára-Rátonyi Mariann: A játszótársam mondd, akarsz-e lenni? Akarsz-e játszani? Nyíregyháza, 2000
· Palotayné Lengváry Judit: Drámatörténeti vázlatok. Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza, 2000
· Pinczésné Palásthy Ildikó: Dráma – Pedagógia – Pszichológia. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen, 2003
· Pinczésné dr. Palásthy Ildikó (szerk.): Drámapedagógia szöveggyűjtemény. KFRTKF, Debrecen, 2007
· Szauder Erik (szerk.): Dráma-oktatás-nevelés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1994
Irodalom angol
Baji-Gál Ferencné: Drámapedagógia alkalmazása. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen, 2004
· Margócsy Klára-Rátonyi Mariann: A játszótársam mondd, akarsz-e lenni? Akarsz-e játszani? Nyíregyháza, 2000
· Palotayné Lengváry Judit: Drámatörténeti vázlatok. Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza, 2000
· Pinczésné Palásthy Ildikó: Dráma – Pedagógia – Pszichológia. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen, 2003
· Pinczésné dr. Palásthy Ildikó (szerk.): Drámapedagógia szöveggyűjtemény. KFRTKF, Debrecen, 2007
· Szauder Erik (szerk.): Dráma-oktatás-nevelés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1994
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Vincze Tamás