Tantárgy kódja

SPB2222

Tantárgy neve

Drámapedagógia

Tantárgy angol neve

Drama Pedagogy

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

2 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

6

Cél

Megismertetni a hallgatókat a sokarcú drámapedagógia két legfontosabb megközelítésével (T. I. E. és D. I. E.) Bepillantást nyújtani a magyar és európai drámapedagógia korai szakaszának sajátosságaiba, a gyermek- és diákszínjátszás mai helyzetébe. Elsajátíttatni és begyakoroltatni a legfontosabb drámás konvenciók (szerep a falon, kiscsoportos improvizáció, hangaláfestés, interjú, állókép, fórum-színház, forró szék stb.) alkalmazását. Bemutatni a pedagógiai esetjáték felhasználásának lehetőségeit.

Cél angol

To introduce students into two main approaches of drama pedagogy (T. I. D. E. and E. I.) To learn the peculiarities of Hungarian and European drama pedagogy of the early stages, child and student theaters position in our days. To acquire and practise the application of the most important dramas conventions (small group improvisation, interviews, stills, forum theater, hot chairs etc). To demonstrate the possibilities of the use of the case game in education.

Tartalom

A drámapedagógia előtörténete a magyar iskolakultúrában - rendi nevelés, Comenius katalizáló pataki tevékenysége, protestáns kollégiumok gyakorlata, Csokonai debreceni és csurgói tevékenysége. Angolszász inspirációk - G.Bolton, Neelands. Drámapedagógiai repertoár ismertetése és drámás órák megtervezésének módjai. Az improvizáció. Pedagógiai esetjátékok a tanárképzésben.

Tartalom angol

The pre-history of drama pedagogy in the Hungarian school culture - education policy, Comenius' catalyst activity, the practice of Protestant colleges, Csokonai's activities in Debrecen and Csurgó. Imperial inspirations - G.Bolton, Neelands. Presentation of Drama Education repertoire; The ways of planning drama lessons. The improvisation. Pedagogy case games in teacher training.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Baji-Gál Ferencné: Drámapedagógia alkalmazása. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen, 2004 · Margócsy Klára-Rátonyi Mariann: A játszótársam mondd, akarsz-e lenni? Akarsz-e játszani? Nyíregyháza, 2000 · Palotayné Lengváry Judit: Drámatörténeti vázlatok. Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza, 2000 · Pinczésné Palásthy Ildikó: Dráma – Pedagógia – Pszichológia. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen, 2003 · Pinczésné dr. Palásthy Ildikó (szerk.): Drámapedagógia szöveggyűjtemény. KFRTKF, Debrecen, 2007 · Szauder Erik (szerk.): Dráma-oktatás-nevelés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1994

Irodalom angol

Baji-Gál Ferencné: Drámapedagógia alkalmazása. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen, 2004 · Margócsy Klára-Rátonyi Mariann: A játszótársam mondd, akarsz-e lenni? Akarsz-e játszani? Nyíregyháza, 2000 · Palotayné Lengváry Judit: Drámatörténeti vázlatok. Bessenyei Kiadó, Nyíregyháza, 2000 · Pinczésné Palásthy Ildikó: Dráma – Pedagógia – Pszichológia. Pedellus Tankönyvkiadó, Debrecen, 2003 · Pinczésné dr. Palásthy Ildikó (szerk.): Drámapedagógia szöveggyűjtemény. KFRTKF, Debrecen, 2007 · Szauder Erik (szerk.): Dráma-oktatás-nevelés. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1994

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Vincze Tamás