Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Természetismeret tantárgy-pedagógia

Tantárgy kódja

TAB1408

Tantárgy neve

Természetismeret tantárgy-pedagógia

Tantárgy angol neve

Education of Nature

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

1 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

TAB1406, TAb1407

Ajánlott félév

3

Cél

A tantárgy oktatásának célja olyan korszerű módszertani kultúra, szemlélet és irányultság kialakítása, ami biztosítja 1 – 4. osztályában a az Ember és természet valamint Ember és társadalom műveltségi terület tanulásához szükséges képességek eredményes fejlesztését. A tantárgy feladata, hogy ismertesse meg az óvodai környezeti nevelés, az alapfokú és ráépülő oktatási szakasz természettudományos nevelési, fejlesztési feladatait, a várható követelményeket, adjon lehetőséget az egyes szintek közötti kapcsolat helyes értelmezésére és felismerésére.

Cél angol

The goal of this course is to build modern methodological culture, attitude and orientation, that enables students to effectively develop necessary learning skills regarding the subject of nature studies in elementary levels of 1-4 classes. The objective of the course is to familiarize students with nursery school environmental education, the elementary and consequent education level's development tasks and potential requirements furthermore, it provides an opportunity for the right understanding and recognition of relationships among particular levels.

Tartalom

Az előadások programja A környezetismeret tantárgy történeti előzményei és korszerűsítési törekvések, az 1978-as tanterv szerkezete, jellemzői. A NAT 2012 műveltségi területei és az új Kerettanterv (2012). A környezetismeret tantárgy feladatai a személyiségfejlesztés szolgálatában. A természet- és társadalomtudományos megismerés módszereinek alkalmazása a környezetismeret tanításában. A környezetismeret tantárgy alapozó jellege: a biológia és a földrajz, a fizika, a kémia és a társadalomtudományok tanításának alapozása. A tanítás-tanulás körülményeinek megszervezése a környezetismeret órákon; a tantárgy tanítási-tanulási folyamata. A környezetismeret tanításában alkalmazható módszerek és munkaformák. A fogalmak alapozása, fejlesztése a tantárgy keretében. Gyermekkönyvek és más nyomtatott taneszközök alkalmazása a környezetismeret tanításában. A tanulmányi séták a környezetismeret tanításában. A tanítás-tanulás eszközei.

Tartalom angol

Historical background and function of Nature Studies according to NAT. The structure and features of the 1978 curroculum. The 2012 NAT education, and the new Curriculum Framework (2012). The tasks of the subject of nature studies in the service of personality development. Applying the methods of natural and social sciences in teaching nature studies. The grounding character of Nature Studies: biology and geography, physics, chemistry and social sciences. Organizing the conditions of teaching and learning during nature studies classes, the process of teaching and learning the subject. Methodology and forms of work to use in teaching nature studies. Foundation and development of concepts in the subject. Using children's books and other printed teaching materials in teaching nature studies. Field trips in teaching nature studies. The methods of teaching and learning.

Számonkérés

Kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

Borvendég M. ,Doba L., Harag F., Jámbor B., Szabó P. (1999): A környezetismeret tanításának módszertana. Dávid Oktatói és Kiadói Bt., Kaposvár. Homoki E.(2011) : Környezeti nevelés. HURO / 0901 / 170 / 2.3.1. EPROCOM. 83 p. Közoktatási törvény, Nemzeti Alaptanterv, Kerettanterv. (2012) Lükő I. (2003): Környezetpedagógia, Bevezetés a környezeti nevelés és oktatás pedagógiai és társadalmi kérdéseibe. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Irodalom angol

Borvendég M. ,Doba L., Harag F., Jámbor B., Szabó P. (1999): A környezetismeret tanításának módszertana. Dávid Oktatói és Kiadói Bt., Kaposvár. Homoki E.(2011) : Környezeti nevelés. HURO / 0901 / 170 / 2.3.1. EPROCOM. 83 p. Közoktatási törvény, Nemzeti Alaptanterv, Kerettanterv. (2012) Lükő I. (2003): Környezetpedagógia, Bevezetés a környezeti nevelés és oktatás pedagógiai és társadalmi kérdéseibe. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Mándy Tihamér