Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Anyanyelvi tantárgy-pedagógia II.

Tantárgy kódja

TAB1311

Tantárgy neve

Anyanyelvi tantárgy-pedagógia II.

Tantárgy angol neve

Education of Native Language II.

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

TAB1310

Ajánlott félév

3

Cél

A hallgatók ismerjék meg a szövegfeldolgozás, szövegelemzés hagyományos és modern eljárásait, a szövegértés fejlesztésének módjait. Rendelkezzenek az irodalmi neveléshez szükséges ismeretekkel, módszerekkel. Ismerjék a különböző fogalmazási műfajokat, tudják megalapozni az írásbeli nyelvhasználatot. A hallgatók legyenek képesek alkalmazni a differenciált tanulásszervezést, az önálló tanulást segítő technikákat.

Cél angol

Make students familiar with development of text comprehension, the traditional and modern methods of text analyzis and text processing. Lay the foundations of the written language techniques, acquire composition genres.

Tartalom

A szövegfeldolgozás célja, feladata, szöveg-feldolgozási eljárások alkalmazása különböző műfajú szövegeken. Szépirodalmi és ismerettartalmú szövegek feldolgozása drámajátékkal. A kritikai gondolkodás fejlesztése különböző tanulási technikák segítségével RJR- modellben. Az olvasóvá nevelés kérdései, az önművelési szokások alapozása. A szövegelemzés-szövegalkotás kapcsolata. A kommunikáció-központú és a folyamatalapú fogalmazástanítás. A fogalmazástanítás közvetett és közvetlen előkészítése. A fogalmazási ismeretek tanítása, a gyakorlás módjai. A kreatív írás, az önkifejezés és az egyéni stílus elősegítésének módszerei. A fogalmazások ellenőrzése, javítása, értékelése. Óratervek elemzése, készítése.

Tartalom angol

Objective, function and methods of text construing in different genres. Construing Belles-lettres and informative texts with drama. Improving critical thinking with different learning techniques in RJR model. Questions of educating readers. Grounding enculturation. Relation of construing and producing texts. Communication-oriented composition. Direct and indirect preparation of composition teaching, methods for practising. Composition assessment. Lesson plan preparation, analysis.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Bárdossy Ildikó– Dudás Margit– Pethőné Nagy Csilla– Priskinné Rizner Erika (2002): A kritikai gondolkodás fejlesztése. Az interaktív és reflektív tanulás lehetőségei. Pécsi Tudományegyetem. Pécs–Budapest. Tóth László (2006): Az írásbeli szövegalkotás pszichológiai alapjai. Pedellus Tankönyvkiadó. Debrecen. Gabnai Katalin (2005): Drámajátékok. Helikon Kiadó. Budapest. Kernya Róza (szerk.) (2008): Az anyanyelvi nevelés módszerei. Trezor Kiadó. Budapest. Tóth Beatrix (2008): Fogalmazástanítás – miért és hogyan másképp? In: Anyanyalv-pegagógia1. www.anyaynelv-pedagogia.hu

Irodalom angol

Bókay Antal: Az irodalomtudomány a modern és a posztmodern korban. Osiris, Bp., 1997. Bókay Antal: Vilcsek Béla: A modern irodalomtudomány kialakulása. Szöveggyűjtemény. Osiris, Bp., 1998. Szegedy-Maszák Mihály: „Minta a szőnyegen”. A műértelmezés esélyei. Balassi Kiadó, Bp., 1995. Görömbei András: Napjaink kisebbségi magyar irodalma. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1993. Béládi Miklós-Pomogáts Béla-Rónay László: A nyugati magyar irodalom 1945 után. Gondolat Kiadó, Bp., 1986.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Imre Rubenné dr.