Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Kisebbségszociológia gyakorlat

Tantárgy kódja

SPB1712

Tantárgy neve

Kisebbségszociológia gyakorlat

Tantárgy angol neve

The Practice of Romology

Kredit

2

Félévi követelmény

Minősített aláírás

Féléves órszám

0 + 45
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

SPB1407

Ajánlott félév

3

Cél

A tantárgy célja, hogy fejlessze a hallgatók elfogadó és empatikus készségeit, a roma kisebbség és a bevándorló kisebbségek vonatkozásában. Hangsúlyozottan foglalkozzon a másság iránti elfogadás a tolerancia kérdéseivel. A hallgatók megtanulják az eltérő kultúrák együttélésének társadalmi törvényszerűségeit, a békés egymás mellett élés fejlesztésének módszereit az egyes kultúrkörökben.

Cél angol

Its purpose is to practice theoretical knowledge in practice.

Tartalom

Kisebbségek Európában. Jó gyakorlatok, a békés egymás mellett élés példái Európában. A hazai kisebbségek élethelyzete. A magyarországi romák és bevándorlók foglalkoztatottsága, helyük a munkaerőpiacon, életmódjuk és jövőképük. Magyarként kisebbségben: a külhoni magyarok élethelyzete és oktatáspolitikai helyzete. Kisebbségi szubkultúrák szegregációjának és integrációjának társadalom- és oktatáspolitikai kérdései. A kisebbségek felzárkóztatásának mechanizmusai. A kisebbségi szubkultúrák találkozási pontjai, konfliktusok és azok kezelése. A magyarországi lakosság viszonyulása a hazai kisebbségekhez előítéletek, feszültségek és azok kezelési módja.

Tartalom angol

Romology in practice. The image of the Gypsy in our society. Situation of Gypsies in the labour division, employment and unemployment. The lifestyle of the Romany. Peculiarities of the Romany subculture. Ethnic conflicts and their handling. Right protection issues of discrimination. Students are familiarized with Romany self-government and representation institutions in a tutorial exercise.

Számonkérés

minősített aláírás

Számonkérés angol

signature with qualification

Irodalom

Andor Mihály (szerk.): Romák és oktatás. Iskolakultúra-könyvek 8. Iskolakultúra. Pécs, 2001. In: http://www.iskolakultura.hu/ikultura-folyoirat/documents/books/Rom%E1k%20%E9s%20oktat%E1s.pdf Csepeli György – Örkény Antal – Székelyi Mária (szerk.): Kisebbségszociológia (szöveggyűjtemény egyetemi és főiskolai hallgatók számára). Budapest, 1997. Kisebbségszociológiai Tanszék KOZMA Tamás (2005): Kisebbségi oktatás Közép-Európában. Felsőoktatási Kutatóintézet, Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó SIK Endre – SIMONOVITS Bori (szerk.): Abena, Sára, Chen és Ali esélyei Magyarországon. Migráns esélyek és tapasztalatok. Budapest, TÁRKI. In: http://www.tarki.hu/hu/research/migrans/tarki_eia_tanulmanyok_2011 SZABÓ Andrea – BAUER Béla – PILLÓK PÉTER (2013): MOZAIK 2011. Magyar fiatalok a Kárpátmedencében. Szeged - Budapest, Belvedere. In: http://magyarifjusagikonferencia.eu/wpcontent/files_mf/mozaik2011.pdf

Irodalom angol

Andor Mihály (szerk.): Romák és oktatás. Iskolakultúra-könyvek 8. Iskolakultúra. Pécs, 2001. In: http://www.iskolakultura.hu/ikultura-folyoirat/documents/books/Rom%E1k%20%E9s%20oktat%E1s.pdf Csepeli György – Örkény Antal – Székelyi Mária (szerk.): Kisebbségszociológia (szöveggyűjtemény egyetemi és főiskolai hallgatók számára). Budapest, 1997. Kisebbségszociológiai Tanszék KOZMA Tamás (2005): Kisebbségi oktatás Közép-Európában. Felsőoktatási Kutatóintézet, Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó SIK Endre – SIMONOVITS Bori (szerk.): Abena, Sára, Chen és Ali esélyei Magyarországon. Migráns esélyek és tapasztalatok. Budapest, TÁRKI. In: http://www.tarki.hu/hu/research/migrans/tarki_eia_tanulmanyok_2011 SZABÓ Andrea – BAUER Béla – PILLÓK PÉTER (2013): MOZAIK 2011. Magyar fiatalok a Kárpátmedencében. Szeged - Budapest, Belvedere. In: http://magyarifjusagikonferencia.eu/wpcontent/files_mf/mozaik2011.pdf

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Takács Tamara