Tantárgy kódja
SPB1612
Tantárgy neve
Felnőttképzési alapismeretek
Tantárgy angol neve
Andragogy
Kredit
2
Félévi követelmény
Vizsga
Heti óraszám
2 + 1
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
SPB1123
Ajánlott félév
4
Cél
Megismertetni a hallgatókat a felnőttképzés elméleti és gyakorlati alapjaival. Ismerjék a felnőtt és időskori tanulás jellemzőit, a tanulás tervezésének, szervezésének és irányításának korszerű elveit, módszereit. Alkalmassá tenni a kiemelt célcsoportok - különös tekintettel az oktatásból, képzésből kiszoruló fiatal-felnőttek és az időskorúak – tanulási sajátosságainak, tanulási problémáinak feltárására, elemzésére, tanulásuk hatékony irányítására.
Cél angol
To introduce students to the theory and practice of adult education
Tartalom
Az Európai Unió felnőttképzési politikája, hazai gyakorlata. A tanulási-tanítási folyamat értelmezései. A tanulás konstruktivista megközelítése. Az önszabályozó tanulás fogalma, fázisai. A felnőttek tanulása, tanulási jellemzői. Gerontoedukációs alapismeretek- az aktív időskor és a tanulás. A felnőtt és időskori tanulási formák szervezése (klubok, idősakadémiák, internethasználat), korszerű módszerei (kooperatív tanulás, projektek).
Tartalom angol
The European Union's adult education policy, national practice. The teaching-learning process of interpretation. The constructivist approach to learning. The self-learning concept phases. Adult learning, learning its features. The process of instruction and acquisition. Theories of learning. Learning technologies in adulthood. Difficulties adults face in the case of read and learn information. Learning knowledge-application functions and the adults’ educator. Adults and natural or artificial learning. Characteristics and problems of learning on top of working. Learning dysfunctions in adulthood. Motivation and adult instruction. Content issues of adult instruction. Process of adult instruction. Advantages and disadvantages of the lecture method. Utilizing debates. Concept and values of enculturation.
Számonkérés
kollokvium
Számonkérés angol
examination
Irodalom
1. Falus Iván (szerk., 1998): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.
2. Jászberényi József (2011): Geronto-edukáció. PrintX-Budavár.
3. Knoll J.(1996): Tanfolyam és szeminárium módszertan. IIZ/DVV. Budapest
4. Novák Géza Máté (2012): A felnőttkor pedagógiája. ELTE Bárczi Gusztáv
Gyógypedagógiai Kar. Budapest.
5. Torgyik Judit (2013): A tanulás színterei felnőtt- és időskorban. Eötvös József
Könyvkiadó. Budapest.
Irodalom angol
1. Falus Iván (szerk., 1998): Didaktika. Nemzeti Tankönyvkiadó. Budapest.
2. Jászberényi József (2011): Geronto-edukáció. PrintX-Budavár.
3. Knoll J.(1996): Tanfolyam és szeminárium módszertan. IIZ/DVV. Budapest
4. Novák Géza Máté (2012): A felnőttkor pedagógiája. ELTE Bárczi Gusztáv
Gyógypedagógiai Kar. Budapest.
5. Torgyik Judit (2013): A tanulás színterei felnőtt- és időskorban. Eötvös József
Könyvkiadó. Budapest.
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet
Ekvivalencia
SPB1609