Tantárgy kódja

TAB1314

Tantárgy neve

Gyermekirodalom

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

1 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

Olyan tanítók képzése, akik ismerik a gyermeki befogadás pszichés mechanizmusát, a befogadás szintjeit, a hatás objektív és szubjektív feltételeit, az olvasásra nevelés módszereit, a népköltészet legjelentősebb műfajait és klasszikus műveit; valamint ismerik a gyermekirodalom klasszikus műveit és a kortárs gyermekirodalom jelentős alkotásait, a legjelentősebb ismeretterjesztő sorozatokat, gyermekfolyóiratokat, a gyermekvers, mese, meseregény elemzési technikáit, az olvasásra nevelés módszereit.

Cél angol

Goal: Understand the history of children’s literature and how it impacts the development of the audience, the students will become familiar with the genres of chidren's literature, of folk-poetry.By the end of the semester students will be able to analyze and evaluate the literature of various genre, various authors and genres.Students will examine the role that children’s literature plays in an elementary school classroom.

Tartalom

Műnemek és műfajok, népköltészet és műköltészet fogalmainak elhatárolása. A rím és ritmus szerepe, rímtechnikák, verselés. A gyermekirodalom fogalma, esztétikája. A gyermekirodalom és olvasója, olvasáspszichológiai vonatkozások. A gyermekirodalom történetének áttekintése, a kezdetektől a XIX. század első feléig. A népköltészet és a gyermekirodalom kapcsolatai: a népi gyermekvers, a népmese, népmonda. Történeti és műfaji sajátosságok: motívumkincs, vándortémák, típusok. A fabulák morálja. Műelemzési gyakorlatok A magyar gyermeklíra a XIX. századtól napjainkig. Klasszikusok gyermekversei. Korunk gyermeklírájának tartalmi, műfaji sajátosságai. Ismerkedés az olvasókönyvek versanyagával. Műelemzési gyakorlatok. A gyermekepika műfajai és képviselői. Műmesék, meseregények a magyar és a világirodalomban. Az ifjúsági regények tematikai csoportosítása. Néhány klasszikus és mai ifjúsági regény. Műelemzési gyakorlatok. Az ajánlott olvasmányok feldolgozása. Tájékozódás a határon túli magyar gyermekirodalomban. Ismeretterjesztő gyermekkönyvek, gyermekfolyóiratok.

Tartalom angol

Concept, aesthetics of children’s literature. Psychological relations of children’s literature and its reader. An overview of the history of children’s literature from the beginning to the 19th Century. Folk poetry and children’s literature: children’s poems, tales, epics, myths. Historical specialties and genre: motifs, migrating motif types, Morale of fables. Literary analysis exercisesModern Hungarian child lyrics. Classical and contemporary child poetry, content, genre criteria. Poem content of textbooks. Literary analysis exercises. Genres and authors in child prose: tales children’s novels. Thematic grouping of youth novels. Classical and contemporary youth novels. Literary analysis exercises. Assessing recommended literature, transborder Hungarian literature. Informative children’s books, magazines.

Számonkérés

Házi dolgozat, félévközi zh, kiselőadások. Félév végi zárthelyi dolgozat, vizsga.

Számonkérés angol

Home assignmnets, mid-term test, presentations. End-term test, examination.

Irodalom

Bárdos József — Galuska László Pál (2013): Fejezetek a gyermekirodalomból. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt., Budapest. Komáromi Gabriella (1999, szerk.): Gyermekirodalom. Helikon, Bp. Ortutay Gyula (1979, szerk.): Magyar folklór. Tankönyvkiadó, Bp. Propp (1975): A mese morfológiája. Gondolat, Bp. Bruno Bettelheim (1985): A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Gondolat, Bp. Horgas – Levendel – Trencsényi (1976): A gyerekek másképpen olvasnak. Tankönyvkiadó, Bp. Bognár Tas (2001): A magyar gyermekvers. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Boldizsár Ildikó (2004): Mesepoétika. Akadémiai Kiadó, Budapest. Borbély Sándor – Komáromi Gabriella (szerk.2001): Kortárs gyerekkönyvek. Műelemzések és műértelmezések. Ciceró Könyvkiadó, Budapest. Lovász Andrea (2010, szerk.): Navigátor. Kortárs gyermekirodalmi lexikon. Cerkabella, Szentendre.

Irodalom angol

Bárdos József — Galuska László Pál (2013): Fejezetek a gyermekirodalomból. Nemzedékek Tudása Tankönyvkiadó Zrt., Budapest. Komáromi Gabriella (1999, szerk.): Gyermekirodalom. Helikon, Bp. Ortutay Gyula (1979, szerk.): Magyar folklór. Tankönyvkiadó, Bp. Propp (1975): A mese morfológiája. Gondolat, Bp. Bruno Bettelheim (1985): A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek. Gondolat, Bp. Horgas – Levendel – Trencsényi (1976): A gyerekek másképpen olvasnak. Tankönyvkiadó, Bp. Bognár Tas (2001): A magyar gyermekvers. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. Boldizsár Ildikó (2004): Mesepoétika. Akadémiai Kiadó, Budapest. Borbély Sándor – Komáromi Gabriella (szerk.2001): Kortárs gyerekkönyvek. Műelemzések és műértelmezések. Ciceró Könyvkiadó, Budapest. Lovász Andrea (2010, szerk.): Navigátor. Kortárs gyermekirodalmi lexikon. Cerkabella, Szentendre.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Kissné dr. Rusvai Julianna