Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Multikulturális nevelés

Tantárgy kódja

TAB1211

Tantárgy neve

Multikulturális nevelés

Tantárgy angol neve

Multicultural Education

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

TAB1207, TAB1209

Ajánlott félév

7

Cél

Olyan tanítók képzése, akik elméleti és gyakorlati ismeretek birtokában képesek a különböző etnikai és szubkultúrákból származó gyerekek másságát elfogadó előítélet mentes eredményes iskolai nevelésre. Fejlesztendő kompetenciák: tolerancia, kommunikációs képesség

Cél angol

The aim of the course is to provide students with a general overview of the basic themes and issues of Multiculturalism and of Multicultural Education.

Tartalom

A multikulturalizmus fogalma, értelmezési, politikai-filozófiai kritikája. Multikulturális társadalom, globalizációs tendenciák. Interkulturális nevelés vagy multikulturális nevelés? A multikulturális nevelés kialakulása (USA, Kanada). A multikulturális oktatás dimenziói. A multikulturális nevelés fejlődése, szintjei. Multikulturális nevelés a magyarországi iskolákban. Cigány gyerekek családi és iskolai szocializációja. Integráció vagy szegregáció? Modellértékű cigány/roma oktatási programok. Külföldi és hazai jó gyakorlatok (pl. A Gandhi Gimnázium, a Hejőkeresztúri modell, az Igazgyöngy Alapítvány, a Kedvesház-kollégium, a HSCL, Harlem Children)

Tartalom angol

Difference and diversity cultural presentation of experience. Diversity in identity and politics. Multiculturalism as a critical tendency. Multiculturalism in Pedagogy as a means of mutual respect and tolerance and of managing conflicts.

Számonkérés

Gyakorlati jegy

Számonkérés angol

Term grade

Irodalom

Torgyik Judit: Fejezetek a multikulturális nevelésből. Eötvös Kiadó, Bp., 2005. Torgyik Judit – Karlovitz János: Multikulturális nevelés. HEFOP, Bp., 2006. Banks, J. A. (1998): Nevelés és kulturális sokszínűség az Egyesült Államokban. In: Cs. Czachesz Erzsébet (szerk.): Multikulturális nevelés. Mozaik, Szeged. 135-148. Csányi Yvonne és Perlusz Andrea (2001): Integrált nevelés ¬ inkluzív iskola. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris, Budapest. 314-332. Forray R. Katalin, Cs. Czachesz Erzsébet és Lesznyák Márta (2001): Multikulturális társadalom – interkulturális nevelés. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris, Budapest. 111-125.

Irodalom angol

Torgyik Judit: Fejezetek a multikulturális nevelésből. Eötvös Kiadó, Bp., 2005. Torgyik Judit – Karlovitz János: Multikulturális nevelés. HEFOP, Bp., 2006. Banks, J. A. (1998): Nevelés és kulturális sokszínűség az Egyesült Államokban. In: Cs. Czachesz Erzsébet (szerk.): Multikulturális nevelés. Mozaik, Szeged. 135-148. Csányi Yvonne és Perlusz Andrea (2001): Integrált nevelés ¬ inkluzív iskola. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris, Budapest. 314-332. Forray R. Katalin, Cs. Czachesz Erzsébet és Lesznyák Márta (2001): Multikulturális társadalom – interkulturális nevelés. In: Báthory Zoltán és Falus Iván (szerk.): Tanulmányok a neveléstudomány köréből. Osiris, Budapest. 111-125.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Jenei Terézia