Tantárgy kódja

TAB1111

Tantárgy neve

Informatika III.

Tantárgy angol neve

Informatics in Education

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

5

Cél

A hallgatók legyenek képesek értően alkalmazni az informatikát tananyagok készítésében és feldolgozásában; tudják használni az informatika eszközrendszerét (lehetőség szerint a legújabb programokat) az oktatási folyamat közvetlen segédeszközeiként pedagógiai munkájukhoz, a tanítási órákra való felkészülésükhöz; ismerjék és tudják használni az informatika eszközrendszerét az oktatás szervezéséhez, kiszolgálásához és adminisztrációjához; legyenek képesek az 1–4. osztály számára készült tantervek és tankönyvcsaládok elemzésére, a tananyag helyes megválasztására; rendelkezzenek olyan módszertani ismeretekkel, amelynek segítségével vezetni tudják az 1–4. osztályos tanulókat az elemi informatikai ismeretek megszerzésére.

Cél angol

The students will handle tools of Computer Sciences in their work. They will prepare curriculum and adjacent useful forms, using different kind of digital/electronic tools, hopefully most recent ones. Maybe they will be able to write textbooks and exercises for their classes. The students will learn variable elements of Computer Sciences’ teaching methods and will teach pupils of 1–4 grades in the school successfully. Design, use and evaluate computational abstractions that model the state and behaviour of real-world problems and physical systems.

Tartalom

tárgya, mint az oktatás segédeszköze, mint az oktatásszervezés kiszolgálója). Informatika az 1–4. osztályos tanulók oktatásában a nemzeti alaptanterv szerint. A következők az 1–4. osztályok tanítására készítenek fel: elemi számítógép-kezelés, interaktív kapcsolattartás a számítógéppel, számítógépes játékok; egyszerű algoritmusok, adatok értelmezése, személyi adatok csoportosítása, közhasznú információk szerzése; az információ kifejezése jelekkel, írással, elemi szövegszerkesztés, egyszerű rajzos dokumentumok, egyszerű zenés alkalmazások; elemi információszerzés az internetről; az iskolai könyvtár használata, dokumentum-fajták megkülönböztetése a számítógépen; az informatika múltjára vonatkozó történetek, az informatika alapvető etikai kérdései. Digitális oktatástechnikai eszközök. Oktatóprogramok típusai, több szempontú csoportosításuk. Oktatóprogramok minősítési rendszere. Technikai vonatkozások: telepítésük és alapvető használatuk. Beilleszthetőségük a pedagógiai munkába. Az egyes műveltségterületek oktatása során felhasználható konkrét oktatóprogramok (Manó-sorozat, könyvkiadók interaktív oktatóanyagai, Imagine, stb.) megismerése, az alkalmazás módszertani vonatkozásai. Az interaktív tananyagok alkalmazási lehetőségei a tanítás-tanulás folyamatában. Internetes információforrások bemutatása.

Tartalom angol

Use of digital/electronic devices of technology to create, organise, store, manipulate and retrieve digital content. Text processors, spreadsheets, databases. Use technology safely and respectfully. Databases, Access. Presentations, PowerPoint, graphics. Networks, Internet, communications, Web-design, HTML, multimedia. Applications. Games and logical tasks. Elementary algorithms and their representations. Problem solving and computational thinking.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

1. Abonyi-Tóth Andor, Holler János, Rozgonyi-Borus Ferenc: Képzeld el! Teknőcgrafika… Imagine II. kötet. Abax Kiadó Szeged, 2007. 2. Bedő Andrea – Schlotter Judit: Az interaktív tábla. Műszaki Kiadó, Budapest, 2008. 3. 1-4. osztályos Informatika tankönyvek, munkafüzetek. Apáczai Kiadó, Mozaik Kiadó, Műszaki kiadó, Nemzeti Tankönyvkiadó.

Irodalom angol

1. http://www.computingatschool.org.uk/ 2. https://www.codeschool.com/ 3. https://www.raspberrypi.org/resources/ 4. https://studio.code.org/ 5. http://codecombat.com/

Tantárgyfelelős intézet kódja

TAI

Tantárgyfelelős oktató

Sitkuné dr. Görömbei Cecília