Tantárgy kódja
SPB1726
Tantárgy neve
Társadalmi és szociális beilleszkedési zavarok
Tantárgy angol neve
Social Integration Disorders
Kredit
3
Félévi követelmény
Gyakorlati jegy
Heti óraszám
0 + 2
Elmélet
+ Gyakorlat
Előkövetelmény
SPB1501
Ajánlott félév
4
Cél
A szociális beilleszkedési zavarokra vonatkozó alapvető fejlődéslélektani, szociálpszichológiai, pathopszichológiai elméleti ismeretek révén a tanulók beilleszkedési nehézségének felismerésére való érzékenység kialakítása, valamint a csoportba illesztés olyan technikáinak megismerése, amellyel a beilleszkedési problémával küzdő tanulók számára hatékony segítség adható.
Cél angol
Students will gain knowledge about the social and social integration problems, and adolescent integration problems and its background.
Tartalom
A személyiségfejlődés külső és belső tényezői, a fejlődést befolyásoló társas hatások jelentősége: anya-gyerek kapcsolat, családi szocializáció, kortárs-csoport, intézményi hatások. Egyén és csoport, szerepek a csoportban. A polarizálódás: a sztár, a csoporttagság és a marginális helyzet. Normalitás, deviancia, distressz. A felszín, és ami mögötte van: viselkedési zavarok- abuzus, bullying, szociális fóbia. A bántalmazás jelei. A bántalmazott gyermekkel való speciális bánásmód sajátosságai. Beillesztést segítő, közvetett és közvetlen technikák.
A pedagógus kompetenciáinak határai, együttműködési lehetőségek, más szakemberekkel.
Tartalom angol
The sociological approach to deviant behavior. External and internal factors of personality development, significance of social influences on the development: mother-child relation, family socialization, age group and institutional effects. Roles of individuals and groups in a group. Polarization: the star, the members and the marginal situation. Normality, deviation, Constant stress. Surface and background: abuse, bullying, social phobias. Signs of abuse. Specialties of dealing with abused children. Direct and indirect techniques of adaptation assistance.
Limits of a pedagogue’s competence, opportunities of cooperation with other professionals.
Számonkérés
gyakorlati jegy
Számonkérés angol
term grade
Irodalom
Herczog Mária (szerk) (2002): A gyermekkel szembeni szexuális visszaélésekről, Család, Gyermek
Ifjúság Könyvek, Bp.
Konta I.-Zsolnai A.(2002): Szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában, Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest
Rudas L.(1990): Delfi örökösei,- önismereti csoportok: elmélet, módszer, gyakorlatok
Gondolat
Szabóné Kármán Judit: Családgondozás-krízisprevenció, Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 2004.
Vassné Dr. Figula Erika (2004): Iskolai zaklatás – iskolai erőszak pszichológus-szemmel. Sz-Sz-
B. Megyei Tudományos Közalapítvány Füzetek
Irodalom angol
Herczog Mária (szerk) (2002): A gyermekkel szembeni szexuális visszaélésekről, Család, Gyermek
Ifjúság Könyvek, Bp.
Konta I.-Zsolnai A.(2002): Szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában, Nemzeti
Tankönyvkiadó, Budapest
Rudas L.(1990): Delfi örökösei,- önismereti csoportok: elmélet, módszer, gyakorlatok
Gondolat
Szabóné Kármán Judit: Családgondozás-krízisprevenció, Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 2004.
Vassné Dr. Figula Erika (2004): Iskolai zaklatás – iskolai erőszak pszichológus-szemmel. Sz-Sz-
B. Megyei Tudományos Közalapítvány Füzetek
Tantárgyfelelős intézet kódja
API
Tantárgyfelelős oktató
Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet
Ekvivalencia
SPF1311