Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Társadalmi és szociális beilleszkedési zavarok

Tantárgy kódja

SPB1726

Tantárgy neve

Társadalmi és szociális beilleszkedési zavarok

Tantárgy angol neve

Social Integration Disorders

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

SPB1501

Ajánlott félév

4

Cél

A szociális beilleszkedési zavarokra vonatkozó alapvető fejlődéslélektani, szociálpszichológiai, pathopszichológiai elméleti ismeretek révén a tanulók beilleszkedési nehézségének felismerésére való érzékenység kialakítása, valamint a csoportba illesztés olyan technikáinak megismerése, amellyel a beilleszkedési problémával küzdő tanulók számára hatékony segítség adható.

Cél angol

Students will gain knowledge about the social and social integration problems, and adolescent integration problems and its background.

Tartalom

A személyiségfejlődés külső és belső tényezői, a fejlődést befolyásoló társas hatások jelentősége: anya-gyerek kapcsolat, családi szocializáció, kortárs-csoport, intézményi hatások. Egyén és csoport, szerepek a csoportban. A polarizálódás: a sztár, a csoporttagság és a marginális helyzet. Normalitás, deviancia, distressz. A felszín, és ami mögötte van: viselkedési zavarok- abuzus, bullying, szociális fóbia. A bántalmazás jelei. A bántalmazott gyermekkel való speciális bánásmód sajátosságai. Beillesztést segítő, közvetett és közvetlen technikák. A pedagógus kompetenciáinak határai, együttműködési lehetőségek, más szakemberekkel.

Tartalom angol

The sociological approach to deviant behavior. External and internal factors of personality development, significance of social influences on the development: mother-child relation, family socialization, age group and institutional effects. Roles of individuals and groups in a group. Polarization: the star, the members and the marginal situation. Normality, deviation, Constant stress. Surface and background: abuse, bullying, social phobias. Signs of abuse. Specialties of dealing with abused children. Direct and indirect techniques of adaptation assistance. Limits of a pedagogue’s competence, opportunities of cooperation with other professionals.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Herczog Mária (szerk) (2002): A gyermekkel szembeni szexuális visszaélésekről, Család, Gyermek Ifjúság Könyvek, Bp. Konta I.-Zsolnai A.(2002): Szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest Rudas L.(1990): Delfi örökösei,- önismereti csoportok: elmélet, módszer, gyakorlatok Gondolat Szabóné Kármán Judit: Családgondozás-krízisprevenció, Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 2004. Vassné Dr. Figula Erika (2004): Iskolai zaklatás – iskolai erőszak pszichológus-szemmel. Sz-Sz- B. Megyei Tudományos Közalapítvány Füzetek

Irodalom angol

Herczog Mária (szerk) (2002): A gyermekkel szembeni szexuális visszaélésekről, Család, Gyermek Ifjúság Könyvek, Bp. Konta I.-Zsolnai A.(2002): Szociális készségek játékos fejlesztése az iskolában, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest Rudas L.(1990): Delfi örökösei,- önismereti csoportok: elmélet, módszer, gyakorlatok Gondolat Szabóné Kármán Judit: Családgondozás-krízisprevenció, Medicina Könyvkiadó Rt., Budapest, 2004. Vassné Dr. Figula Erika (2004): Iskolai zaklatás – iskolai erőszak pszichológus-szemmel. Sz-Sz- B. Megyei Tudományos Közalapítvány Füzetek

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Baracsi Ágnes Erzsébet

Ekvivalencia

SPF1311