Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Számítógépi grafika és multimédia

Tantárgy kódja

PMB1227

Tantárgy neve

Számítógépi grafika és multimédia

Tantárgy angol neve

Computer Graphics and Multimedia

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Előkövetelmény

PMB1204 vagy MTB1000

Ajánlott félév

4

Cél

A fontosabb raszteres grafikai algoritmusok megismerése és implementálása valamely népszerű programozási nyelven. A hallgatók ismerkedjenek meg a multimédia alapjaival, készségszinten sajátítsák el az egyszerű multimédia elemek megalkotását.

Cél angol

Understanding and implementation the main raster graphics algorithms in a popular programming language. The basics of multimedia, simple creation of multimedia elements.

Tartalom

Raszteres grafikus algoritmusok 2D objektumok rajzolására. Egyenes rajzolása (a növekmény algoritmus, a felezőpont algoritmus). Poligonok, poligonok kitöltése, kitöltés mintázattal. Vastag vonal húzása. Az egyenes vágása, a Cohen-Sutherland algoritmus. Poligonok vágása. A 3D grafika elemei. A 3D grafika fogalmi keretei: a 3D világkoordinátarendszer leképezése a képernyő-koordinátarendszerre. Centrális, ortogonális és ferde paralel projekció. A modell transzformációi. Algoritmusok látható vonal meghatározására. (Roberts algoritmus, Appel algoritmus.) A zbuffer algoritmus, lista prioritás. Konvex poliéderek láthatóság szerinti ábrázolása. Multimédia fogalma, modellje, fajtái. A multimédia hardver elemei. Fájlformátumok, a multimédiás programmal szemben támasztott követelmények. Multimédia tervező szoftverek kezelése, fájlformátumokat feldolgozó programok írása.

Tartalom angol

Raster graphics algorithms for drawing 2D objects. Draw a straight line (the increment algorithm, the midpoint algorithm). Polylines, polygons filling, fill pattern. Drawnin thick lines. The straight cut, the Cohen-Sutherland algorithm. Cutting polygons. Basics of the 3D graphics. The conceptual framework for 3D graphics: 3D world coordinate system is mapped to the screen coordinate system. Central, orthogonal and oblique parallel projection. The model transformations. Algorithms determine the visible line. (Roberts algorithm, Appel algorithm.) The buffer algorithm, priority of lists. Illustration of convex polyhedra according to visibility. Multimedia concepts, models and types. The multimedia hardware components. File formats, required properties of the multimedia software. Multimedia design software handling, coding software processing file formats.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

1. Kurusa, Szemők: Számítógépes ábrázoló geometria. Polygon, 2000. 2. Schwarz Tibor: Bevezetés a számítógépes grafikába, mobiDIÁK, 2005 3. Dr. Szirmay-Kalos László: Számítógépes grafika, ComputerBooks, 1999

Irodalom angol

1. J. D. Foley, A. van Dam, S. K. Feiner, J. F. Hughes: Computer Graphics: Principles and Practice, Third edition in C. Addison-Wesley, 2013. 2. Peter Shirley, Steve Marschner: Fundamentals of Computer Graphics, Third edition,A K Peters/CRC Press, 2009 3. Karen S. Ivers, Ann E. Barron: Multimedia Projects in Education: Designing, Producing, and Assessing, Libraries Unlimited, 2005

Tantárgyfelelős intézet kódja

MII

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Blahota István

Ekvivalencia

PTF2508