Tantárgy kódja

AMB1404

Tantárgy neve

Mérnöki etika

Tantárgy angol neve

Engineering Ethics

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

A hallgatók – a legfontosabb erkölcsfilozófiai fogalmak, kategóriák és irányzatok ismeretének birtokában – legyenek képesek eligazodni napjaink nyugati civilizációjának erkölcsi dilemmái-ban, tudjanak érvelni a haladás és a fenntartható fejlődés összeegyeztethetősége mellet. Legye-nek képesek a techné és az éthosz összefüggéseit helyesen megválaszolni, valamint érveket meg-fogalmazni az ökológiai és az ökológiai racionalitás helyes aránya mellett.

Cél angol

The goal of the course is make familiar the students with the main concepts, categories and trends of the moral philosophy; it develops the skills of the students in the argumentation about the actual ethical dilemmas, and the relationship of progress and maintainable development. They must able for the analysis of the relationship of technē and ēthos, and for the argumentation of a ratio of the economic and ecological rationality.

Tartalom

A tantárgy első részét a legfontosabb erkölcsfilozófia kategóriák, fogalmak, illetve az erkölcsfi-lozófiai irányzatok történetének a bemutatása képezi. A történeti részt az ember és a technika viszonyának erkölcsfilozófiai kérdései követik. Például: mennyiben felelős az ember, kiváltkép-pen a mérnök, az által létrehozott instrumentárium további sorsáért, a szándékolt (pl. fegyverek) és a nem szándékolt (környezetszennyezés), tehát az ún. másodlagos- vagy mellékkövetkezmé-nyekért stb. Vajon a technikát az emberi kultúra integráns olyan részének kell-e tekinteni, amely hozzájárul az emberiség jobb jövőjének kiformáláshoz, avagy inkább egyfajta démoni erőt kell benne látni, amely szükségszerűen elvezet egy mindent megsemmisítő ökológiai katasztrófához. Milyen társadalmi következményei lehetnek a bionika, a biotika, illetve a géntechnológia egyre fokozottabb alkalmazásának a mindennapi életben.

Tartalom angol

The topic of the first half of the course is the description of the fundamental categories and concepts of the moral philosophy; and a short history of the schools of the moral philosophy. After the historical part the course discusses the ethical relationship between humans and technology. (Responsibility of the humans and especially the engineers for the planned and unplanned effect of the instruments made by them: weapons, pollution.) Whether, technology is a positive part of the human culture, or it is a demonic way for the ecological disaster. What are the consequences of the usage of the bionics, biotics, and the gen-technology in the everyday life?

Számonkérés

A félév során készített házi dolgozat, valamint az órai kiselőadás után a félév szóleli vizsgával és vizsgajeggyel zárul.

Számonkérés angol

The students develop a home assignment, and a presentation within the term. The term ends by an oral examination, and by a normal grade.

Irodalom

Kortárs etika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 2004.; TILLMANN J. János (szerk): A későújkor józansága I-II. Technikafilozófiai olvasókönyv. Göncöl Kiadó, Budapest, 1994-2005.; W. Ch. ZIMMERLI: Technik: oder wissen wir, was wir tun. Schwabe Verlag, Stuttgart, 1976.

Irodalom angol

Kortárs etika. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. 2004.; TILLMANN J. János (szerk): A későújkor józansága I-II. Technikafilozófiai olvasókönyv. Göncöl Kiadó, Budapest, 1994-2005.; W. Ch. ZIMMERLI: Technik: oder wissen wir, was wir tun. Schwabe Verlag, Stuttgart, 1976.

Tantárgyfelelős intézet kódja

TFI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Trembeczki István