Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Művelődéstörténet II.

Tantárgy kódja

FDB2209

Tantárgy neve

Művelődéstörténet II.

Tantárgy angol neve

Cultural History II.

Kredit

2

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

6

Cél

A tananyag nem vállalkozik a művelődés történetének komplex bemutatására, csak néhány fontosnak vélt területét érinti, különös tekintettel azok turisztikai vonatkozásaira. Az emberiség történetéből a fontosabbnak vélt társadalmi, eszmei, vallási, filozófiai, művészeti stb. jelenségek tér- és időbeliségét, kapcsolatrendszerét, az egyes korszakokra kifejtett hatását, azok következményeit, szerepüket az egyetemes emberi kultúrában stb. igyekszik bemutatni, gyarapítva így a hallgatók általános műveltségét. A tárgy további célja, hogy segítségével a hallgató megismerhesse a magyar művelődéstörténet főbb korszakait, s képes legyen az anyagi és szellemi kultúra összefüggéseinek, a nemzeti kultúra kölcsönhatásainak a felismerésére, illetve a fentebb leírtak turisztika szempontú felhasználására.

Cél angol

With the help of cultural history the students will become informed of the general concepts and historic formations of culture and civilization. Through this subject, a deeper understanding of the characteristics of the civilizations of the different eras will be acquired. By analysing the periods, the students will have a complex picture of the intellectual, material and lifestyle related features of a given era, as well as an outstanding of creators and creations from the areas of art, music, literature and philosophy. The students will become familiar with the use of terminologies related to traditional communities and modern societies, and will be able to contemplate culture from the perspectives of space and time.

Tartalom

Az emberiség őstörténete, az őskor művészete. Az ókori Közel-Kelet és Egyiptom. Minósziak és mükénéiek. Az archaikus és a klasszikus görög világ. A kelták. Róma és a Római Birodalom A népvándorlás. Kína, India, Délkelet-Ázsia és Japán Korai civilizációk Európán kívül. Az iszlám világa. A középkor és a reneszánsz. A reformáció és a felvilágosodás Európában. A művészeti stílusok évszázadai I. A művészeti stílusok évszázadai II. Zenei örökségünk. A 20. század ellentmondásos világa A magyar művelődés korai szakaszai. A magyarok és a X. századi Európa. A középkori művelődés. A magyar művelődés a kora újkorban. Szellemi élet a kora újkorban. A polgári társadalom korának művelődése. A magyar képzőművészet a 18. század végétől 1948-ig. A magyar művelődés 1948 után.

Tartalom angol

The mind-frame and the stylistic features of the Baroque world in fine arts and literature; the connection between the Baroque and the Counter-Reformation. Sectors of the Baroque culture: parochial Baroque, baronial Baroque and bourgeois Baroque. The elements of the Baroque ethos, monumentality, ecclesiastical and secular grandeur. Enlightenment in Europe and Hungary (Diderot, Voltaire, Montesquieu). The world of the academies and the Great Encyclopaedia. The Hungarian Enlightenment (Bessenyei György, Kazinczy Ferenc). The scenes of politics, publicity and culture in the 18th century. Hungarian Classicism. The age of Romanticism in Europe. The impact of the nation-state and capitalist modernization on culture. Building up the cultural self-image of nations: museum, theatre and school system. The emergence of civil public sphere and the differentiation of publicity (political press, business press, cultural press). The characteristics of Hungarian cultural modernization and the diverse scenes of education in dualism (clubs, folk culture, unrestricted education). Art in the age of Romanticism. The culture of Hungary between the two world wars. Kuno Klebelsberg’s cultural policy: folk culture, educational policy and scientific policy. The new institutions of culture: Hungarian institutions and colleges abroad. The impacts of the radio and moving pictures on the cultural habits of the era.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

oral exam

Irodalom

• Barbier, Fréderic (2004): A média története- Diderot-tól az internetig. Budapest, Osiris. ISBN: 963-389-643-6 • Briggs, Asa (2012): A média társadalomtörténete: Gutenbergtől az internetig. Budapest, Napvilág Kiadó. ISBN: 978-963-338-064-2 • Chaunu, Pierre (2001): A klasszikus Európa. Budapest, Osiris Kiadó. ISBN: 963-379-671-7 • Im Hof, Ulrich (1995): A felvilágosodás Európája. Budapest, Atlantisz Kiadó. ISBN: 963 7978 50 X • Kosáry Domokos (1996): Művelődés a XVIII. századi Magyarországon. Budapest, Akadémiai Kiadó. ISBN: 963 05 6986 8

Irodalom angol

• Barbier, Fréderic (2004): A média története- Diderot-tól az internetig. Budapest, Osiris. ISBN: 963-389-643-6 • Briggs, Asa (2012): A média társadalomtörténete: Gutenbergtől az internetig. Budapest, Napvilág Kiadó. ISBN: 978-963-338-064-2 • Chaunu, Pierre (2001): A klasszikus Európa. Budapest, Osiris Kiadó. ISBN: 963-379-671-7 • Im Hof, Ulrich (1995): A felvilágosodás Európája. Budapest, Atlantisz Kiadó. ISBN: 963 7978 50 X • Kosáry Domokos (1996): Művelődés a XVIII. századi Magyarországon. Budapest, Akadémiai Kiadó. ISBN: 963 05 6986 8

Tantárgyfelelős intézet kódja

TKI

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Drabancz Mihály Róbert

Ekvivalencia

ID2562