Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Család- és nevelésszociológiai alapismeretek

Tantárgy kódja

CGB1203

Tantárgy neve

Család- és nevelésszociológiai alapismeretek

Tantárgy angol neve

Basic Knowledge of Family and Sociology of Education

Kredit

3

Félévi követelmény

Vizsga

Heti óraszám

2 + 0
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

2

Cél

A hallgatók ismerjék meg a társadalmi integráció kereteit, az integrációs folyamatot meghatározó családi szocializáció szubkulturális vonásait, valamint a formális és informális nevelés változásait.

Cél angol

To clarify relationships between society and education at schools. The student will be able to examine family subcultures and lifestyles through the specific features of the family.

Tartalom

A nevelés és a társadalom kapcsolatának bemutatása neveléselméleti és társadalomelméleti elemzéseken keresztül. Az emberi egzisztencia, a kultúra és a közösség összefüggései, az individualizáció és a szocializáció folyamatának sajátosságai. A család, mint társadalmi kiscsoport, családszociológiai elméletek, családfejlődési modellek. A családi szocializáció szubkulturális vonásai, a kisgyermekek szociális kompetenciáinak fejlesztése. A szocializációs zavarok funkcionális leírása, hátrányos helyzetű, deprivált csoportok újratermelődése. A társadalmi integráció keretei, a formális és az informális nevelés változásai. Az intézményes nevelés társadalmi viszonyai, a társadalmi elvárások változásai és azok hatása a nevelés gyakorlatára.

Tartalom angol

Social foundations of education and formal education. The concept of the family and the framework of its interpretation. Social functions of the family. Families lifestyle, family subcultures. Introducing the relation between education and society via social theory analysis. Interrelations of human existence, culture and community, the nature and process of individualization and socialization. Family as a social subgroup, subculture aspects of family socialization; Functional description of socialization disorders, Reproduction of disadvantaged and underprivileged groups; frames of social integration, changes in formal and informal education; Social relations of institutional education, changes in expectations and their effects on the practice of education.

Számonkérés

kollokvium

Számonkérés angol

examination

Irodalom

Durkheim, Emil: Nevelés és szociológia. Tankönyvkiadó, Bp., 1980. ISBN 963 1747 328 Kasik László: A szociális kompetenciák fejlesztésének elmélete és gyakorlata Iskolakultúra, 2007/11-12. Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2001. ISBN 978 9631903676 Pataki Ferenc: Nevelés és társadalom. Tankönyvkiadó, Bp., 1982. Somlai Péter: Szocializáció. A kulturális átörökítés és a társadalmi beillesztés folyamata. Corvina Kiadó, Bp., 1987. ISSN 1216-2051 Ifjúság 2008 Gyorsjelentés Szerk.:Bauer Béla, Szabó Andrea, Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet

Irodalom angol

Durkheim, Emil: Nevelés és szociológia. Tankönyvkiadó, Bp., 1980. ISBN 963 1747 328 Kasik László: A szociális kompetenciák fejlesztésének elmélete és gyakorlata Iskolakultúra, 2007/11-12. Kozma Tamás: Bevezetés a nevelésszociológiába. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2001. ISBN 978 9631903676 Pataki Ferenc: Nevelés és társadalom. Tankönyvkiadó, Bp., 1982. Somlai Péter: Szocializáció. A kulturális átörökítés és a társadalmi beillesztés folyamata. Corvina Kiadó, Bp., 1987. ISSN 1216-2051 Ifjúság 2008 Gyorsjelentés Szerk.:Bauer Béla, Szabó Andrea, Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Bodnárné dr. Kiss Katalin

Ekvivalencia

CGF1201