Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > A játék pszichológiai alapjai

Tantárgy kódja

CGB1301

Tantárgy neve

A játék pszichológiai alapjai

Tantárgy angol neve

Psychological Basics of Playing

Kredit

3

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 2
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4

Cél

A játékpszichológia főbb elméleti összefüggéseinek bemutatása mellett a hallgatók ismerjék meg a bölcsődei és óvodai nevelési folyamat mindennapos játékfajtáit. Ismerjék meg továbbá a játék szerepét, jelentőségét a gyermeki személyiségfejlődésben.

Cél angol

Students gain information on the main concepts of the psychology of play and gain familiarity on different types of childs plays which are used in the process of development in créches and day-cares. In addition they have to learn the role of the play in personality development.

Tartalom

Játékelméletek – nézőpontok. A játék biológiai, antropológiai, szociológiai, pszichológiai, pedagógiai problémafelvetései. A játék szerepe az ontogenetikus fejlődésben. A játék eredete. Játék a kora gyermekkori fejlődésben (Winnicott, Bettelheim, Millar, Piaget). Az óvodáskorú gyermekek játéktevékenységének elemzése és értelmezése. Képzelet és valóság. A gyermeki világkép és megjelenítődése a játéktevékenységben. A játékfajták és pszichológiai háttérfolyamatok. Az egyszerű gyakorló játékok osztályozása és fejlődése (Piaget értelmezése nyomán). A szerepjátékok „természetrajza”. Általános és specifikus jellemzők. Az együttes élmény. Az együttléttől az együttműködésig. Csoportdinamika az óvodai csoportokban (Mérei). A szabályjátékok jelentősége a pszichikus fejlődésben. A szabálytudat és erkölcsi ítéletek a játéktevékenységben. Az iskoláskor küszöbén. Játék és tanulás. Tanulás a játékban; játékos tanulás.

Tartalom angol

Theories and different aspects of play. The biological antropological social psychological and pedagological problems in connetcion with playing. The role of play in ontogenetic development. The origin of play. Play in early childhood (Winnicott, Bettelheim, Millar, Piaget). Analysis and representation of Imagination and reality. Types of play and their psychological background. Classification and development of simple practice plays (according to Piaget). Role plays: general and specific features. The shared experience. From shared experience to cooperation. Group dinamics in kindergarden groups (Mérei). Benefits of rule games in psychological development. The rule consciousness and moral judgment in play behavior. Before school years. Playing and learning. Playing in the learning process. Playful learning.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan Bp., 1981. 117-132. p. ISBN 9632809734 Millar, Susanna : Játékpszichológia. Maecenas, Bp., 1997. 7-441. p. ISBN 9638469668 Takács Bernadett: Gyermek-játék-terápia. OKKER Kiadó, Bp., 2001. 14-47. p. ISBN 9789639228054 Winnicott, Doonald Woods: Játszás és valóság. Animula Bp., 1999. 37-84.p. ISBN 9799634081257

Irodalom angol

Mérei Ferenc - V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan Bp., 1981. 117-132. p. ISBN 9632809734 Millar, Susanna : Játékpszichológia. Maecenas, Bp., 1997. 7-441. p. ISBN 9638469668 Takács Bernadett: Gyermek-játék-terápia. OKKER Kiadó, Bp., 2001. 14-47. p. ISBN 9789639228054 Winnicott, Doonald Woods: Játszás és valóság. Animula Bp., 1999. 37-84.p. ISBN 9799634081257

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Dr. Pauwlik Zsuzsa Orsika

Ekvivalencia

CGF1302