Főoldal > 2023/24-es tanév képzési programja > Esélyegyenlőségi ismeretek

Tantárgy kódja

CGB2005

Tantárgy neve

Esélyegyenlőségi ismeretek

Tantárgy angol neve

Knowledge of Equal Opportunity

Kredit

2

Félévi követelmény

Gyakorlati jegy

Heti óraszám

0 + 1
Elmélet + Gyakorlat

Ajánlott félév

4 vagy 5

Cél

Átfogó ismereteket nyújt az esélyegyenlőség-esélyegyenlőtlenség minden elméleti gyakorlati, társadalmi és jogi szabályozási problematikájáról, az esélyteremtés általános és a közoktatáson belüli feltételrendszeréről. Lehetőséget ad a nevelés és különféle társadalmi alrendszerek új együttműködési formáinak megismerésére, a gondozás, nevelés folyamatának, stratégiáinak, módszereinek, szervezeti formáinak, eszközeinek fejlesztő megismerésére, alkalmazására.

Cél angol

It provides comprehensive information on the theory and practice of equality, inequality.

Tartalom

Az esélyegyenlőség-esélyegyenlőtlenség értelmezési keretei, társadalmi, közpolitikai feltételek. A közoktatási rendszer funkcióinak lehetséges hatásai, korlátai. Az oktatási rendszeren belüli és kívüli funkciók és működési zavarok más társadalmi alrendszerek szerepe. A közigazgatási-oktatásirányítás szabályozási lehetőségei, felelősség-hatáskör allokáció, szubszidiaritás, szervezeti feltételek. Egyén és társadalom: enkulturáció, nevelés a családban, a szociális tanulás, viselkedés és cselekvés. A szocializáció folyamata: viselkedéselmélet, interakcióelmélet, szerep és rendszer a fejlődésben. Szülő és intézmények: informáltság, kapcsolati és együttműködési formák. A gondozási, az oktatási intézmény belső világa: a nevelés-oktatás szervezési módjai, stratégiák, speciális módszerek, sajátos folyamatszervezés. A gondozó, óvodapedagógus változó szerepben, a pedagógiai kapcsolat modellje.

Tartalom angol

The framework of interpretation of the equal opportunities inequality. EU education tendencies in securing equal chances.

Számonkérés

gyakorlati jegy

Számonkérés angol

term grade

Irodalom

Falus Iván (szerk.): Didaktika – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. XIV, XVI, XVII. Fejezetek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1999. ISBN 978 9631952 964 Friedrich W. Kron: Pedagógia. Osiris Kiadó, Bp. 2003., 73-108, 112-239, 280-290. p. ISBN 963 389 4034 Halász Gábor – Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról-2006. Országos Közoktatási Intézet, Bp., 2007. Halász Gábor: Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Bp., 2001. ISBN 978 963 1627 695 Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2003. ISBN 978 963 1920 833 Beszámoló - A Nemzeti és Etnikai kisebbségi Jogok Országgyűlési Biztosának Tevékenységéről 2007. Budapest, 2008

Irodalom angol

Falus Iván (szerk.): Didaktika – Elméleti alapok a tanítás tanulásához. XIV, XVI, XVII. Fejezetek. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1999. ISBN 978 9631952 964 Friedrich W. Kron: Pedagógia. Osiris Kiadó, Bp. 2003., 73-108, 112-239, 280-290. p. ISBN 963 389 4034 Halász Gábor – Lannert Judit (szerk.): Jelentés a magyar közoktatásról-2006. Országos Közoktatási Intézet, Bp., 2007. Halász Gábor: Az oktatási rendszer. Műszaki Könyvkiadó, Bp., 2001. ISBN 978 963 1627 695 Nahalka István: Hogyan alakul ki a tudás a gyerekekben? Konstruktivizmus és pedagógia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 2003. ISBN 978 963 1920 833 Beszámoló - A Nemzeti és Etnikai kisebbségi Jogok Országgyűlési Biztosának Tevékenységéről 2007. Budapest, 2008

Tantárgyfelelős intézet kódja

API

Tantárgyfelelős oktató

Bodnárné dr. Kiss Katalin